4images logo
c_tl c_t c_tr
c_l
50 51 19-78 241-3 A9ou
50 51 19-78 241-3 A9ou

            
 
 

50 51 19-78 241-3 A9ou
Komentarz: Poznań Główny | Wagon 50 51 19-78 241-3 A9ou w składzie pociągu TLK, relacji bodajże Białystok - Szczecin Gł. Jeśli wierzyć opisowi na pudle jest to 112Ag z końcowej partii tych wagonów (rok 1983). [16.04.2013.]
Słowa kluczowe: wagon, Poznań, Poznań_Główny, igrek, jedynka, 112A, 112Ag, 50_51_19-78_241-3, A9ou, wiosna, wielkopolskie, 16-04-2013, kwiecień, 2013
Data: 16.04.2013 19:06
Wyświetleń: 2145
Pobrań: 0
Ocena: 0.00 (0 głosów)
Wielkość pliku: 297.3 KB
Dodał: SU46-024

Foto mapa  

 



Autor: Komentarz:
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
1981?

Czy jakiekolwiek wagony były produkowane w roku 1981?
16.04.2013 19:15 Offline fixall
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

Ale 112Ag konkretnie?
16.04.2013 19:18 Offline SU46-024
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
...

Nie. Ogólnie.
16.04.2013 19:19 Offline fixall
Sebastian
Użytkownik

Data: 28.05.2012
Komentarzy: 127
Tak

Były. Np. 112Ag o numerze 50 51 19-10 110-0 jest właśnie z 1981roku.
16.04.2013 19:20 Offline Sebastian
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

Z moich danych wynika, że HCP w 1981 produkował 112Ag i 112Ah (być może coś jeszcze).
16.04.2013 19:20 Offline SU46-024
Sebastian
Użytkownik

Data: 28.05.2012
Komentarzy: 127
.,.

Z moich danych podobnie poza pojedynczymi sztukami oznaczanymi w wykazach do przetargów złomowych jako po prostu "112A"
16.04.2013 19:24 Offline Sebastian
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
Co 112A?

Sebastian ale o co ci chodzi?
16.04.2013 19:25 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1686
HCP 1981

Różne wagony wtedy robili...

-112Ag, 609A, 112Ah...
16.04.2013 19:25 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

@Sebastian; te "112A" to albo Ag albo Ah muszą być jeśli są z '81.
16.04.2013 19:27 Offline SU46-024
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
...

Myślę że swojej wiedzy nie za bardzo można opierać na przetargach złomowych...
16.04.2013 19:28 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1686
Y

Chłopaki, dajcie już spokój tym igrekom. Nie mogę na nie patrzeć i o nich czytać, od 2 tygodni nawijamy tylko o nich, a to najnudniejsze co się da, gorsze są chyba tylko Z1 i Z2 ;]

Ogarnijcie sobie nowe foty 14A, zapcham też jakaś ciekawą salonkę.
16.04.2013 19:36 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
...

Ciężko rozmawiać o czymś czego się nie widziało na oczy oprócz zdjęcia. Mnie osobiście najbardziej interesuje temat właśnie igreków a najlepiej 111A. Sentyment. kilka ładnych lat nimi jeździłem i zawsze mnie ciekawiły. Niby są nudne ale mało kto coś o nich wie. Jakiegoś kompendium nie ma. A o samych schematach malowania można by pisać i pisać.
W sieci jest 1 zdjęcie ex Czartoryskiego w malowaniu ala papuga o Odrze nie wspominając.
16.04.2013 19:42 Offline fixall
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

Kompendium nie ma i obawiam się, że nie będzie, to jest ogromnie rozległy temat i bardzo pogmatwany niestety.
16.04.2013 19:44 Offline SU46-024
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1686
...

Tak, Andrzejek próbował ale połamał sobie zęby, jeżeli taki gigant jak powątpiewa w ogarniećie tylko wagonów powojennych polskiej budowy, to ja bym stawiał raczej na krótkie małe opracowania 'regionalne' typu 'wagony osobowe odmiany takiej to a takie i zarys ich życiorysu'.
16.04.2013 19:48 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
...

I właśnie dlatego jest ciekawy. Niby sporo tego jeszcze jeździ, można pójść, zobaczyć, dotknąć a mimo to niewiele wiadomo.
16.04.2013 19:50 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1686
...

Znacznie mniej wiadomo o dziesiątkach odmian, które po 1945 r. wylądowały we flocie różnych zarządów, a były tam tak przedziwne cuda, że dziś trudno uwierzyć. Zwłaszcza rodzina 'schurzenwagenów' 39 czy wagony pochodzenia belgijskiego i francuskiego. Igreki się nie mogą do tego nawet umyć :) Co by nie mówić.
16.04.2013 19:52 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
...

Tak mało wiadomo że jedyne zdjęcia jaki widziałem tych wagonów to w większości pociągi robocze lub wczasy wagonowe. Na żywca widziałem tylko wrak szczupaka który stał w mojej miejscowości.
Dość dogłębnie zapoznałem się z opisem tych wagonów w opisie który przygotowałeś na forum trainz i skłamał bym jakbym napisał że temat mnie nie zaciekawił.
16.04.2013 20:00 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1686
...

Ze 'starociami' jest dużo gorzej niż z resztą. Większość ludzi z roczników 1980+ albo ich w ogóle nie pamięta, albo nie kojarzy albo nie zdążyło się nimi podjarać o ile ojciec / dziadek / wujek nie zabrał w krzaki i nie powiedział 'o patrz, to jest fajne'.

Ja chociaż niewiele przed ryflakami pamiętam w ruchu planowym bardzo zgłębiam ten temat. Jest fascynujący i WGK stało się jednym z miejsc szerzenia informacji i opisów dotyczących starszych pudeł, zwłaszcza poniemieckich. Niestety dział polskich przed-wojenniaków nadal czeka na uporządkowanie.
16.04.2013 20:04 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
...

Ja pomimo swoich ponad 30 lat ze staroci pamiętam jedynie ryflaki w ruchu planowym. Ale jakiś czas temu zdobyłem dodatek 2b z 1980 roku i zauważyłem że sporo pociągów szczególnie dalekobieżnych prowadzi wagony oznaczone Ahx. Sporo było też Dhx. Bhx było cała masa ale tu w większości chodzi zapewne o ryflaki (?????)W 1985 było podobnie.
Ale generalnie Ahx i Dhx niewiele mi mów.
Jeśli chodzi o stare wagony to sporo fajnego można zobaczyć w filmach. W "Daleko od szosy" jest sporo ujęć z dworca i widać stare wagony.
16.04.2013 20:31 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1686
1980

Polska była dośc zjawiskowym krajem jeżeli chodzi o planową eksploatację starszego taboru. Wagony budowy przedwojennej były eksploatowane w najlepsze jeszcze dobrze po 1982 r (zwłaszcza rejon Zagórza i Jeleniej Góry). Zdjęcia planowo używanych eilzugów 36ek np (1936 r. prod - odmiana C4u-36) można znaleźć w 1982 i 1983 r. w książce 'Kolej Transwersalna'. Nie wiele młodsze wagony ogrzewcze rodziny Bauart42 funkcjonowały w najlepsze w tym samym Zagórzu czy Siemianówce w 1994 r. (!!!). Na wagonowni Grochów takie same 'parniki' używane były w tym czasie do grzania składów.

Wagony młodsze, polskiej budowy (1A-108A) też utrzymały się dłużej niz sie wydaje, głównie linie lokalne. Jeszcze kilka sztuk pracowało około 1988-1992, głównie Jaworzyna Śląska, Kluczbork...

A ryflaki... ryflaki to niemal 'współczesność'. Ostatnie planowe zjechały w 2002 r. a gdybyś zabrał np. z PKP Energetyka, PNI, ZNI itp. wszystko, co z rodziny 43A/101A/102A posiadają, to spokojnie zestawiłbyś (mówię poważnie) 5-6 dziesieciowagonowych składów.

A filmy? proszę bardzo:

http://www.youtube.com/watch?v=RIRmfHv40hA

ten gość ma 1,5 godziny kolorowej taśmy z lat 1976-1978. To co tam uwiecznił to bajka wagoniarza...
16.04.2013 20:37 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
...

Generalnie jeśli chodzi o wagony to można podzielić na 3 okresy. Okres przedwojenny, od 1945 do 1964, i okres po 1964 kiedy to wyprodukowano pierwsze igreki. Tak podzielił to laik który się na tym nie zna. Ale tak to widzę.
Czy w okresie przedwojennym powstawały w Polsce wagony pasażerskie? Pafawag rozpoczął produkcję bodajże od 1946 roku. Jak to wyglądało w HCP? Ale chyba coś produkowano w Sanoku. Ciekawy też jestem czy po wojnie "odziedziczyliśmy" jakieś wagony z innych krajów?
Domyślam się że odpowiedź na te pytania to nie 4 zdania w komentarzu pod zdjęciem bo temat jest pewnie bardziej złożony niż temat igreków. Trzeba by zasiąść na pół nocy przy piwie albo flaszce.
Ale prawda też jest taka że jakąkolwiek wiedzę na temat starych wagonów w sieci można znaleźć tylko na forum trainz...
16.04.2013 20:52 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1686
...

Przed 1939 r. byliśmy poważnym graczem na rynku produkcji taboru. Cegielski produkował wagony, wielkim (być może dominującym) producentem była warszawska fabryka LRL (Lilpop, Rau & Loewenstein), dużo produkowały także Zjednoczone Fabryki Maszyn i Wagonów L. Zieleniewski i Fitzner-Gamper (Lwów, Sanok, Ostrów Wlkp.).

To była wielka produkcja. Szczególnie zgrabnym i rozpoznawalnym produktem były tzw. 'polskie hechty' robione od końca lat 20ych w górę (głównie LRL). W ruchu planowym utrzymały się do końca lat 70ych. Z prawej przy peronie śliczny egzemplarz:

http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/damplokomotiver/pm2/3222-2-29_Pm2-29_750703.jpg

Tu niezgorszy polski hecht za Ok1ką w Toruniu:

http://www.bahnbilder.de/1024/ok1-181-torun-280576--559311.jpg

Mamy ich foty i opisy, ale dział leży...

http://www.wgk.cal.pl/categories.php?cat_id=353

To była wielka rodzina, kilkadziesiąt podtypów, sypialne, klasy, przedziałowo-bezprzedziałowe itp itd. O skali tego niech świadczy fakt, że ~700 szt. po 1945 r. trafiło do kolei DR i DB... i już tam zostało. Paradoksalnie więcej zachowanych egzemplarzy istnieje dziś w Niemczech niż w Polsce.

PKP też sporo chwycił. Bardzo dużo eilzugów ex-DRG z rodziny 30, 36, 42, sporo 'fartuchowych' schurzenwagenów rodziny 38/39 (w tym eleganckie restauracyjne, na PKP seria 'Jhx'), sporo pullmanów rodziny 28 (praktycznie wszystkie odmiany, szczególnie dużo wariantu 3 kl), gigantyczna liczba donnerbuchsów i boczniaków wszelkiej maści... wpadło nam też kilka ex-MITROPA eleganckich wagonów restauracyjnych i sypialnych. Dużo taboru trafiło do PKP po 1945 r. z kolei włoskich, francuskich i belgijskich. Mowa o kilkudziesięciu typach wagonów osobowych, eksploatowanych do ~1980 r. Nie wspomnę o niemieckich 'hechtach', czechosłowackich 'ringhofferach', 'wirtembergach' czy austro-węgierskich 'donnerach'. Ale było dużo dużo więcej... + dziwadła powojenne jak np. 21A czy 3AM / 4AM...

Offtopic, nie rozwijam bo nie skończę :)
16.04.2013 21:04 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
Przynęta.

O widzisz. I to się nazywa "zarzucenie przynęty" :-)
16.04.2013 21:08 Offline fixall
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

Chyba trzeba poważnie pomyśleć nad jakimś WGK-forum, bo zginiemy z tymi komentarzami pod zdjęciami.
16.04.2013 21:10 Offline SU46-024



Poprzednie zdjęcie:
50 51 19-78 239-7 A9ou  
 Następne zdjęcie:
50 51 19-78 241-3 A9ou

 

c_r
c_bl c_b c_br

RSS Feed: 50 51 19-78 241-3 A9ou (Komentarzy)

Designed by  best gallery designs NTChosting