Opis: |
Zdemolowany wagon ogrzewczy typu 1C znajdujacy si? obecnie w maj?tku MPiK Jaworzyna ?l?ska. Jest to wg. mojej wiedzy jedyny i ostatni reprezentant tego typu zachowany wspó?cze?nie. Niestety jego stan nie jest najlepszy i wymaga powa?nych ?rodków finansowych w celu jego poprawy.
Obecnie wagon nosi nie wiele mówi?ce oznaczenie 806968 X0aa. Bramy ZNTK Ostrów Wlkp. opu?ci? w 1956r z # fabr. 37. Wkrótce wpisany zosta? na ilostan dyrekcji ?ódzkiej, gdzie otrzyma? # boczny 050 536. W 1968r wraz ze zmianami identyfikacji numerycznej pojazdów otrzyma? nowy numer zgodny z UIC-RIC, 51 51 99-27 033-8. W toku eksploatacji zmienia?o si? te? oznaczenie serii. S?u?b? zaczyna? jako 'Ohxt', ko?czy? jako 'Zhx'. Skre?lono go z inwentarza w pa?dzierniku 1985r po czym trafi? do Jaworzyny ?l?skiej.
Wagony ogrzewcze typu 1C s? bardzo ciekawym elementem historii polskiego kolejnictwa. Powsta?o ich 75 szt. z czego ogromna wi?kszo?æ otrzyma?a przydzia?y do Warszawy i £odzi i to w tym rejonie (g?ównie z elektrowozami) mo?na by?o je spotkaæ. Najd?u?ej w s?uzbie utrzyma?y si? wagony z # 027-0 i 047-8, skre?lone dopiero w 1993 i 1994r.
Rzecz? zjawiskow? dla wagonów typu 1C by? fakt, i? by?y jedynymi pojazdami szynowymi PKP, które otrzyma?y fabrycznie uchodz?c? za bardzo stylow? i nowoczesn? lini? nadwozia opracowan? dla wagonów sypialnych typu 14A i wagonów salonowych o nie opartych.
13.08.2009, Jaworzyna ?l?ska. |