Losowe zdjęcie |
|
EU07-123
Komentarze: 0 MK78
|
|
|
|
|
M63-003
M63-003 |
Opis: |
Ciê¿ka lokomotywa spalinowa M63-003 odstawiona na jednej z bocznic przy budapesztañskim muzeum kolejnictwa.
Wêgry mia³y nieco wiêcej szczê¶cia od Polski i Czechos³owacji we wdro¿eniu do seryjnej produkcji koncepcji ekspresowej lokomotywy spalinowej przeznaczonej do prowadzenia ciê¿kiego ruchu osobowego du¿ych prêdko¶ci. W latach 1970-1975 zak³ady Ganz-Mavag opu¶ci³o 10 lokomotyw serii M63. Ka¿da mia³a zabudowany 18-cylindrowy silnik spalinowy SEMT-Pielstick PA4-185 o mocy 1980Kw (odpowiednio 2250Kw dla SP47 czy 1771Kw dla T499.0) i prêdko¶æ konstrukcyjn± 130km/h. Lokomotywy przeznaczone by³y g³ównie do obs³ugi ciê¿kich sk³adów ekspresowych i pospiesznych na korytarzu Budapest-Szombathely. W koñcu lat 90ych zdecydowano siê je wycofaæ z ruchu w zwi±zku z do¶æ znacznym zu¿yciem paliwa, postêpuj±c± elektryfikacj± i zmniejszaniem siê masy jak i d³ugo¶ci najwiêkszych sk³adów osobowych.
Niemal wszystkie lokomotywy rodziny M63 skasowano w latach 1988-1992. Jedynym zachowanym egzemplarzem jest M63-003, widoczny w kadrze.
Warto przy tym nadmieniæ, i¿ pojazdy te zaczêto produkowaæ z wyprzedzeniem ~5 letnim wzglêdem koncepcji czechos³owackich czy polskich.
W tym czasie np. w Rumunii do najciê¿szych sk³adów osobowych zatrudniano lokomotywy rodziny 62 (060Da wyposa¿one w mo¿liwo¶æ ogrzewania sk³adów i V.max=120km/h) a w Niemczech wschodnich importowano z ZSRR uniwersalne ciê¿kie lokomotywy serii 132 (moc 2200Kw). Podobnie w Bu³garii, tyle, ¿e tam importowano odpowiedniki maszyn 131 kolei DR (równie¿ 2200Kw).
7.08.2011, Budapest Rákosrendezõ. |
Słowa kluczowe: |
Budapest_Rákosrendezõ muzeum M63 M63-003 MAV Wêgry |
Data: |
16.12.2012 19:40 |
Obejrzeń: |
1882 |
¦ci±gnięć: |
0 |
Ocena: |
5.00 (1 Głos(ów)) |
Rozmiar pliku: |
163.8 KB |
Nadesłane przez: |
kilanziom |
|
EXIF Info |
Make: |
SONY |
Model: |
DSC-H9 |
Exposure time: |
1/640 sec(s) |
Aperture value: |
F/5.6 |
ISO speed: |
100 |
Date created: |
07.08.2011 22:42:14 |
Focal length: |
5.2mm |
|
|
|