4images logo
c_tl c_t c_tr
c_l
2DBx
2DBx

            
 
 

2DBx
Komentarz: Zdemolowany, okrojony do dwóch wagonów zespół piętrowy budowy Görlitz odstawiony w krzakach nieopodal muzeum w dawnej Bw Hilbersdorf w Chemnitz. Obecnie wystawiony na sprzedaż po cenie złomu, czyli 12.000 euro. Rok produkcji: 1954, ostatnia rewizja nastąpiła w 1992 roku.

Numery wagonów:
50 50 26-25 452-2
50 50 26-25 451-4

27 listopada 2011, Chemnitz
Słowa kluczowe: DBx, piętrowy, piętrus, Deutsche_Reichsbahn, Chemnitz, skansen, muzeum, demolka, złom, trup, ścierwo, szrot
Data: 28.11.2011 20:17
Wyświetleń: 2594
Pobrań: 0
Ocena: 5.00 (1 głosów)
Wielkość pliku: 181.3 KB
Dodał: Preki
 

Foto mapa



Autor: Komentarz:
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
...

To może być zespół od początku 2-członowy. W 1954r Goerlitz dostarczano wagony numerując je w zakresie 10620-10644 z ozn. serii 'SC'. Trzeba by prześledzić losy poszczególnych zespołów i ich 'nowych' numerów zgodnych z RIC.

Złapany na tex?
28.11.2011 20:45 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Preki
Użytkownik

Data: 21.01.2011
Komentarzy: 344
Tex

Ja nie robi?em zdj?? na tekstury, tym zaj?? si? kolega Snajper, który dzieli si? materia?em te? ze spo?eczno?ci? Trainza. Najpewniej niebawem zapoda owe zdj?cia na forum PTT.

Mnie ciekawi, gdzie mo?na zasta? w dawnym NRD "bipy" w dobrym stanie, najlepiej czterowagonowy zespó? z kabin? sterownicz?. Co? ?adnego sta?o w Halle oko?o roku 2003, ale zupe?nie nie mam poj?cia co do jego dalszych losów.
28.11.2011 20:50 Offline Preki 7396416
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
...

W Dre?nie by? zespó? dwucz?onowy w schemacie kremowo-b??kitnym, ale ostatnie spotkania z nim s? ~2001r. Nie wiem czy trafi? do tamtejszego muzeum i gdzie? go 'chowaj?' czy co.

Ten zespó?:

http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/historic/DR/52_Dosto_dlf01.jpg
28.11.2011 20:54 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
...

Zespó? z fotografii gdzie? wyparowa? z Chemnitz-Hilbersdorf. Nie by?o go nigdzie w okolicy. Naprawa? Czeka? na to wiele lat...
03.05.2012 08:53 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Preki
Użytkownik

Data: 21.01.2011
Komentarzy: 344
.

Obawiam si?, ?e go w ko?cu szlag trafi?...
05.05.2012 10:37 Offline Preki 7396416
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
DBx

Czy udało się komuś ustalić losy tego zespołu? Co się z nim stało po wykonaniu tego zdjęcia? Gdzie jeszcze na terenie dawnego NRD istnieje szansa trafić zespoły/wagony piętrowe tej rodziny...?

W Magdeburgu wala się pozostałość po pojedyńczych członach... tyle ostatnio udało mi się odkryć.
03.06.2013 21:17 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
DBx

Namierzyłem kilka egzemplarzy - innych niż ten na zdj. powyżej,

-Jedna sztuka stoi na stacji Ilmenau, widać ją zresztą ładnie na google'ach. Swoją drogą, makabrycznie zubożony układ stacyjny względem tego czym to kiedyś było...

http://www.lokrundschau.de/inhalt/Magazin/247/fotos/247_rbg_7.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/Bahnhof_Ilmenau_Nord_2012.jpeg
http://img686.imageshack.us/img686/197/dsc04856m.jpg
http://www.tram-und-bahnbilder.de/templates/tubl/images/spacer.gif

To jest zespół:

50 50 26-25 245-0 DBx
50 50 26-25 248-4 DBx

W 2003 r. jeden 4-członowy zespół stał odstawiony na stacji Bitterfeld,

http://www.strassenbahn-halle.de/Bilder_Internet/Dosto.jpg

Wątpliwe jednak by się zachował...
03.06.2013 22:14 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
DBx

Hmm, tutaj pan w dn. 9.12.2013 pochwalił się takim oto groteskowym zdjęciem czteroczłonowego zespołu DR upchanego (dosłownie) w jakimś dziwnym hangarze o kolejowym charakterze:

http://www.fotocommunity.de/pc/pc/cat/14007/display/32668677

Niestety studiując komentarze nie udało mi się jednoznacznie określić 'gdzie to jest'.

Nie mniej... jak widać jednak zachował się 'jakiś' czteroczłonowy zespół piętrowy DR, w makabrycznym stanie, ale istnieje.
30.12.2013 18:23 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
;-)

To zapraszam do środka 50 50 26-12 123-4 i reszty członów tego piętrusa: http://www.youtube.com/watch?v=TFL5XjG7bmA#t=394
30.12.2013 19:09 Offline Tomasz B.
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
DBx

Czyli jednak dobrze wyczytałem. Trudno było mi w to uwierzyć, gdyż Eisenbahnmuseum Dieringhausen znajduje się pod samą Kolonią, a to rejon, gdzie zespoły piętrowe DR nigdy nie były eksploatowane. Samo muzeum też nie przyznaje się na swoich formalnych stronach do posiadania tego zespołu...

Ciekawostka.
30.12.2013 21:13 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
4-członowy piętrus.

Wspomniany w komentarzach 4-członowy zespół znajduje się w miejscowości Hagen pod Dortmundem w jednej z hal nieczynnej fabryki sucharków (Brandt Zwieback-Schokoladen GmbH).
04.01.2014 20:55 Offline Tomasz B.
Preki
Użytkownik

Data: 21.01.2011
Komentarzy: 344
.

Właśnie znalazłem jego dokładną lokalizację. Ciekawi mnie natomiast historia tego piętrusa - czemu wylądował aż tak daleko na zachód, i to do tego w tak nietypowym miejscu, jak fabryka sucharków...

Dalej jednak nie wiadomo, co się stało z tym sterowniczym. Zapytałbym się na Drehschiebe albo innym popularnym forum niemieckim, ale mój niemiecki niestety pozostawia wiele do życzenia...
05.01.2014 16:05 Offline Preki 7396416
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
...

Ciekawa sprawa z tym piętrusem. Stoi on w tym budynku: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Hagen_-_Brandt_08_ies.jpg gdzie na parterze znajduje się bocznica. Wcześniej była tu także jeszcze jedna lokomotywa: http://up.picr.de/3765065.jpg Pojazdy te stały tu już w 2006 roku, a sama fabryka zakończyła produkcję w grudniu 2003. Jeszcze w 2009 roku skład (przynajmniej od rampy strony prezentował się całkiem nieźle: http://imageshack.us/photo/my-images/410/brand16.jpg/) Ostatnie lata to czas gdy dopadli go wandale, graficiarze, złodzieje: http://rolleck.files.wordpress.com/2013/07/brandt-27.jpg?w=1000&h= Widoczna na pierwszym planie lokomotywa (oraz ta, której dziś już tam nie ma) to pojazdy pochodzące z Elektrowni (Cuno-Kraftwerk) znajdującej się w mieście Herdecke. Tak wyglądały wcześniej: http://img79.imageshack.us/img79/8467/herdecke4.jpg oraz http://img397.imageshack.us/img397/701/herdecke7.jpg

Piętrus ma takie numery:
50 50 26-12 121-8
50 50 26-12 122-6
50 50 26-12 123-4
50 50 26-12 124-2

Seria:
DBvu

Typ:
Görlitz57 (przynajmniej tak to w PL byśmy określili)
05.01.2014 22:17 Offline Tomasz B.
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
DBvu

No no, ciekawie. Mnie nie udało się namierzyć tej konkretnej hali. Swoją drogą przyznaję - skuteczna archeologia kolejowa.

Czy rocznik powstania zespołu jest potwierdzony? Zakłady Görlitz produkowały 4-członowe zespoły dla kolei DR od 1952 r. do 1974 r. (warto zaznaczyć, że w znacznie skromniejszych ilościach niż dostawy dla PKP). W roku 1957 zbudowano 15 zespołów, które wówczas otrzymały numery z zakresu 10713-10727. W tym okresie każdy zespół miał pojedynczy numer dla całości. W toku produkcji i zależnie od obowiązujących zmian na kolei zmieniało się także ozn. serii, początkowo produkowano je jako 'SC', następnie 'DB 13 ümp', 'DB 13 ümpe', 'DBvuz', 'DBuz', 'DBv'' i ostatecznie 'DBvqe'.

Suma sumarum powstały 164 zespoły 4-członowe.
05.01.2014 23:32 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
Info

Na jednym forum niemieckim /do znalezienia w Googlach/ ktoś napisał, że po zamknięciu tej fabryki wstawiono tam ten tabor, aby uchronić go przed kradzieżami i dewastacją. W momencie umieszczania ich w tym "garażu" fabryka była dozorowana, wrota do tej hali zamykane i nikt nieupoważniony nie miał do tego dostępu. Niestety z czasem stało się to co się stało. Tabor nadal należy do tego muzeum, ale patrząc na jego stan nie dziwię się, że ich zainteresowanie tym sprzętem spadało do zera. Tam właśnie podawał te numery i datę powstania, więc może wiedział o czym pisze. Jeszcze w innym wątku było, że oficjalnie na terenie Niemiec są 4 piętrusy tego typu (2 razy 4-sekcyjny i 2 razy 2-sekcyjny). Wpisy z 2013r. więc w miarę aktualne.
12.01.2014 15:40 Offline Tomasz B.
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
kasacja

Zespół piętrowy 50 50 26-25 452-2 + 50 50 26-25 451-4 'DBx' z powyższego zdjęcia pocięto na złom - informacja potwierdzona na miejscu przez muzeum Chemnitz-Hilbersdorf.

Nie będę krył, że jest to dość przygnębiające. Zespół wiele lat tkwił w Chemnitz oczekując naprawy, ale jego stan znacząco się pogarszał wskutek braku eksploatacji i stania pod chmurką. Wniosek z tego nasuwa się taki, że zespoły piętrowe stanowią jednak ogromne, zarówno finansowo, jak i eksploatacyjnie, czy przestrzennie wyzwanie dla muzealnictwa kolejowego.

Jeżeli tego typu wyzwanie przekracza siły prężnego i znacznie lepiej sytuowanego względem polskich muzeum w Chemnitz-Hilbersdorf, można się tylko domyślać, jaki los czeka ostatnie zespoły piętrowe w Polsce. Stanie pod chmurką kilka lat załatwia sprawę na amen...
20.04.2015 14:59 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Preki
Użytkownik

Data: 21.01.2011
Komentarzy: 344
kasacja

Stan tego piętrusa był naprawdę okropny, wiele gorszy niż nie jedna odstawiona 'Bipa' w Polsce. Musiałbym odkopać zdjęcia przedstawiające między innymi odpadającą blachę z podłogi i inne krytyczne uszkodzenia. Wnętrze też wyglądało jak po przejściu huraganu. A w 2004 ten zespół jeszcze prezentował się przyzwoicie.
20.04.2015 21:31 Offline Preki 7396416
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
Ciąg dalszy historii ...

Wracając do zespołu piętrowego schowanego na terenie dawnej fabryki sucharków warto dodać, że zespół ten pod koniec lipca 2014 roku przeszedł do historii. Grupa 5-ciu nastolatków urządziła sobie plac zabaw na terenie dawnej ładowni, a jeden z nich wówczas 14-letni podpalił skład na obu jego końcach.

http://www.derwesten.de/img/incoming/crop10558758/9373351959-cImg0273_543-w616-h225/Waggons-DDR-Reichsbahn.jpg

Przypomnę, że piętrus ten został wyprodukowany w 1957 roku, w 1970 niemiecka kolej sprzedała go Eisenbahnmuseums Dieringhausen, które początkowo używało lub miało go używać do organizacji wycieczek w stylu "retro". Później skończyło się dopuszczenie do ruchu i skład został odstawiony. W 2003 roku postanowiono go zabezpieczyć przed szkodliwym wpływem warunków zewnętrznych i umieszczono na jednym z torów dawnej ładowni w nieczynnej już fabryce sucharków. Początkowo chroniony, później zapomniany, następnie został zniszczony i na końcu spalony.
15.08.2015 23:59 Offline Tomasz B.
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
Przełom 2003/2004

Tak to wyglądało na początku:

http://zapodaj.net/68de4ab3a9218.jpg.html
16.08.2015 00:09 Offline Tomasz B.
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
...

No pięknie...

Wynika z tego, że została im jedna jedyna jednostka z Ilmenau, która zresztą rdzewieje i też popada w coraz gorszy stan.
16.08.2015 09:52 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Preki
Użytkownik

Data: 21.01.2011
Komentarzy: 344
Bw Weimar

Nie do końca...

Kolega Ariel Ciechański znalazł zdjęcie zespołu, uwaga, z kabiną sterowniczą na terenie Bw Weimar. Fotografia pochodzi z bieżącego, tj. 2015 roku. Niestety nie widać całej jednostki, a tylko jeden człon. Kto wie, może w grę wchodzi 4-człon, który stał w 2003 roku w Halle.

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/12191862_1157436027618859_5693571220384408893_n.jpg?oh=3939be1946a461924480b8d37e316853&oe=56B98DEA
06.11.2015 22:24 Offline Preki 7396416
Preki
Użytkownik

Data: 21.01.2011
Komentarzy: 344
Bw Weimar c.d.

http://www.thueringer-eisenbahnverein.de/fahrzeuge/personenwagen/doppelstock.htm

Po dłuższych poszukiwaniach wszystko się wyjaśniło. Czteroczłon jest własnością DB Museum w Norymberdze, na wypożyczeniu w TEV Weimar.
06.11.2015 23:07 Offline Preki 7396416
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
DBx

Ja mam zdjęcia tego zespołu wykonane w październiku b.r. w BW. Weimar przez niemieckich kolegów, rzecz w tym, że to nie jest stałe miejsce jego postoju.

Byliśmy w Bw. Weimar w maju 2014 i kwietniu 2015 i nigdzie w okolicy nie było tego zespołu + jednostka nie dysponuje na tyle dużą halą by był w stanie się w niej zmieścić. Niestety nie udało mi się ustalić miejsca jego postoju, być może stacjonuje w którejś z sąsiednich jednostek DB Regio (na pewno nie Erfurt, tam też byliśmy).
07.11.2015 08:38 Offline kilanziom kilan1 at op.pl



Poprzednie zdjęcie:
2Bhp  
 Następne zdjęcie:
2DBx

 

c_r
c_bl c_b c_br