Opis: |
26.09.2022 || Kopalnia PGP Bazalt || S200-291 przeci?ga wagony aby umo?liwiæ ich za?adunek widocznej na zdj?ciu ?adowarce. Dnia 7.12.2022 na terenie kopalni za?adowan? ostatni sk?ad w?glarek, który do Krzeniowa wywioz?a widoczna S200-291. Ten przewóz zako?czy? na zawsze dzia?alno?æ oddzia?u kolejowego jak i samej kopalni PGP Bazalt w Wilkowie. Powstanie obecnego zak?adu datuje si? na lipiec 1985 roku, kiedy to utworzono Kopalnie Skalnych Surowców Drogowych Zak?ad w Wilkowie, w którego struktur? organizacyjn? w??czono Kopalni? Bazaltu "Krzeniów". Wtedy te? po 58 latach eksploatacji zako?czono prac? kolejki liniowej, która u?ywana by?a do transportu urobku z wyrobiska do zak?adu przeróbczego. Zak?ad przeszed? modernizacj?: wybudowano bocznic? kolejow? oraz nowy zak?ad przeróbczy, który na tamte czasy by? najwi?kszym i najnowocze?niejszym zak?adem tego typu w Europie. Równie? w 1985 roku dla obs?ugi bocznicy zakupiono niepotrzebn? ju? PKP lokomotyw? ST43-20, która pracowa?a na bocznicy do 2001 roku. W 1986 roku na stan kopalni trafi?y wprost z fabryki ÈKD dwie lokomotywy: S200-290 oraz S200-291, które do grudnia 2022 roku obs?ugiwa?y bocznic?. W latach 2001-2015 PGP posiada?o równie? na stanie T448p-023
Zako?czenie dzia?alno?ci spowodowane jest w osuni?ciem górotworu do wyrobiska górniczego i nieop?acalno?ci? jego likwidacji, ze wzgl?du na ko?cz?ce si? z?o?e bazaltu. Lokomotywy w grudniu zosta?y wystawione na sprzeda? a a sam teren kopalni w najbli?szym czasie zostanie przekszta?cony w w Zak?ad Prefabrykacji Betnowej Wilków. |