Opis: |
26.09.2022 || Krzeniów II - Kopalnia PGP Bazalt || S200-291 prowadzi ze stacji Krzeniów pierwszy tego dnia sk?ad pod za?adunek na terenie kopalni PGP Bazalt. Dnia 7.12.2022 na terenie kopalni za?adowan? ostatni sk?ad w?glarek, który do Krzeniowa wywioz?a widoczna S200-291. Ten przewóz zako?czy? na zawsze dzia?alno?æ oddzia?u kolejowego jak i samej kopalni PGP Bazalt w Wilkowie. Powstanie obecnego zak?adu datuje si? na lipiec 1985 roku, kiedy to utworzono Kopalnie Skalnych Surowców Drogowych Zak?ad w Wilkowie, w którego struktur? organizacyjn? w??czono Kopalni? Bazaltu "Krzeniów". Wtedy te? po 58 latach eksploatacji zako?czono prac? kolejki liniowej, która u?ywana by?a do transportu urobku z wyrobiska do zak?adu przeróbczego. Zak?ad przeszed? modernizacj?: wybudowano bocznic? kolejow? oraz nowy zak?ad przeróbczy, który na tamte czasy by? najwi?kszym i najnowocze?niejszym zak?adem tego typu w Europie. Równie? w 1985 roku dla obs?ugi bocznicy zakupiono niepotrzebn? ju? PKP lokomotyw? ST43-20, która pracowa?a na bocznicy do 2001 roku. W 1986 roku na stan kopalni trafi?y wprost z fabryki ÈKD dwie lokomotywy: S200-290 oraz S200-291, które do grudnia 2022 roku obs?ugiwa?y bocznic?. W latach 2001-2015 PGP posiada?o równie? na stanie T448p-023
Zako?czenie dzia?alno?ci spowodowane jest w osuni?ciem górotworu do wyrobiska górniczego i nieop?acalno?ci? jego likwidacji, ze wzgl?du na ko?cz?ce si? z?o?e bazaltu. Lokomotywy w grudniu zosta?y wystawione na sprzeda? a a sam teren kopalni w najbli?szym czasie zostanie przekszta?cony w w Zak?ad Prefabrykacji Betnowej Wilków. |