22.02.2017 / Krnov / Równie¿ w przypadku poprzedniej wizyty w tym zak³adzie znowu¿ swój debiut ma co¶ niezwyk³ego. Wedle moich informacji jest to jedyny zachowany czechos³owacki wagon serii 245 (skupinova konstrukce 10) z odchylnymi czo³ami (o¶ obrotu przy górnej obwodzinie) z klapami w pod³odze s³u¿±cymi wy³adunkowi materia³u produkcji zak³adów Vagonka Poprad (1966-1969). Nie posiadam dok³adnych informacji na temat ilo¶ci wyprodukowanych wagonów niemniej uchwycenie czynnego wagonu by³o do dnia dzisiejszego niemo¿liwe, poniewa¿ wedle informacji naszych po³udniowych s±siadów nie uchowa³ siê ¿aden wagon tego typu*. Cieszy mnie to niezmiernie, poniewa¿ jest to drugi przypadek (przyp. http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=18296) uchwycenia "bia³ego kruka" na europejskiej sieci kolejowej.
Jest to do¶æ znacz±cy b³±d, gdy¿ po reformie oznaczeñ wagonów tytu³owy wagon faktycznie nosi³ oznaczenie Eacs ale jego równorzêdny "kolega" nosi³ ju¿ inne oznaczenie wiêc uzna³em, ¿e po prostu wagony s± dwa, ale tego samego typu. Jak widaæ, trzeba by³o bardziej zwróciæ uwagê na numer wagonu a ¶ci¶lej rzecz bior±c na 3 grupê cyfr, która jest zgo³a inna.
Przygotowa³em równie¿ ma³y zestaw zdjêæ tego typu taboru z czasów, gdy pojawia³y siê w Polsce w ramach programu OPW:
Jak widaæ wagon jest niemal¿e "bywalcem" na stronach pokazuj±cych historyczne zdjêcia z Polski co jest tym bardziej dziwne gdy szuka siê informacji na jego temat w kraju, gdzie wagon by³ produkowany.