Opis: |
05-01-2002 - st. Gdynia Postojowa - Wagonownia Gdynia Leszczynki
Gdy?ski wagon typu Görlitz78, ?wie?o przenumerowany w zwi?zku z obni?eniem pr?dko?ci maksymalnej.
Do niedawna wagon nosi? numer 51 51 20-40 221-6, który ?atwo da?o si? odczytaæ spod niechlujnie naniesionego nowego numeru. Niestety nie wiem jaki by? oryginalny numer wagonu - mo?e koledzy maj?cy dost?p do wykazów numerycznych wagonów pomog??
Wagon na zdj?ciu jest jeszcze w stanie oryginalnym, tj. przed NG - posiada m.in. ogrzewanie nawiewne, charakterystyczne du?e wywietrzniki na dachu nad korytarzem oraz niemieck? pr?dnic? na drugim wózku, czyli atrybuty, których wi?kszo?æ innych wagonów tego typu do tego czasu pozbawiono podczas napraw przeprowadzanych w ZNTK Bydgoszcz.
Nie wiem czy tytu?owy wagon kiedykolwiek zosta? skierowany do NG i mam co do tego w?tpliwo?ci, gdy? inne Görlitze by?y wtedy ju? od oko?o 2-3 lat po takich naprawach.
Na pocz?tku obecnego stulecia PKP boryka?y si? z powa?nymi problemami finansowymi. Chc?c ograniczyæ koszty utrzymania wagonów pasa?erskich przeprowadzono wówczas masowe przenumerowania wagonów z jednoczesnym ograniczeniem ich pr?dko?ci maksymalnej do 120 km/h, co w my?l ówcze?nie obowi?zuj?cych przepisów dotycz?cych utrzymania taboru wagonowego pozwala?o na wyd?u?enie okresu mi?dzynaprawczego z 12 do 18 (lub nawet do 24) miesi?cy. Wagony o pr?dko?ci maksymalnej wy?szej ni? 120 km/h musia?y wtedy przechodziæ rewizje co 12 miesi?cy. |