An unexpected error occured. Please try again later.
Bad SQL Query: DELETE FROM 4images_sessions
            WHERE session_lastaction < 1596931353
Table 'wgk_galeria.4images_sessions' doesn't exist


An unexpected error occured. Please try again later.
Bad SQL Query: REPLACE INTO 4images_sessions
              (session_id, session_user_id, session_lastaction, session_location, session_ip)
              VALUES
              ('7qq7s8d3csqq1n3u7857e7teu6', -1, 1596932253, 'details.php?image_id=17479', '54.160.19.155')
Table 'wgk_galeria.4images_sessions' doesn't exist

Wrocławska Galeria Kolejowa
4images logo
c_tl c_t c_tr
c_l
755 001-5
755 001-5

            
 
 

755 001-5
Komentarz: Prototypowa lokomotywa spalinowa 755.001-5 odstawiona na terenie klubu Výhrevňa Vrútky.

Maszyna ta powstała w 1997 r. w wyniku modernizacji lokomotywy 753.055-3 (ČKD Praha 7970 / 1972 r.) wykonanej przez firmę Martinská Mechatronická a.s. W rzeczywistości przebudowa miała miejsce w zakładach ŽOS Zvolen, od których Martinská Mechatronická wynajmowała część hal zakładowych. Większość pojazdu pochodziła z 753.055-3, aczkolwiek wózki pierwotnie należały do 753.052-0 (wycofanej z eksploatacji i pociętej na złom w końcu 2003 r.).

Projekt lokomotywy serii 755 był ambitnym pomysłem generalnej modernizacji lokomotywy serii 753 z wykorzystaniem części w całości produkowanych w kraju. Koncepcja pierwotnie zakładała budżet rzędu 30 milionów ówczesnych koron słowackich. Niestety złe zarządzanie, a także roztrwonienie funduszy przez firmę Martinská Mechatronická sprawił, iż ostatecznie projekt zaczął 'wymagać' budżetu blisko 240 milionów koron celem dokończenia i sprawa trafiła do prokuratury. Śledztwo wykazało, iż nieomal skończona lokomotywa 755.001-5 pochłonęła około 50 milionów koron, pozostałe fundusze natomiast 'wyparowały' w niewyjaśnionych okolicznościach. Zbiegło się to w czasie z wyborami, w wyniku których nastąpiły znaczne zmiany kadrowe zarówno w rządzie słowackim, jak i zarządzie kolei słowackich ŽSR. Projekt serii 755 został wstrzymany, a sam producent popadł w tarapaty finansowe. Nowy zarząd ŽSR w zaistniałej sytuacji nie wyraził zgody na finansowanie dokończenia prób (już rozpoczętych) maszyny 755.001-5, w wyniku czego nigdy nie weszła do liniowej eksploatacji, nosząc od początku swego istnienia miano 'eksponatu wystawienniczego' (co wiązało się z faktem udanego wystawienia jej na targach w Brnie w 1997 r.). W dn 4.11.1999 r. ostatecznie odstąpiono od dalszych prób 'Tatrzańskiego Orła' (taką ksywę maszyna wcześniej otrzymała) i prototyp porzucono w jednej z hal lokomotywowni Vrútky.

Z ciekawostek warto wymienić trzy kwestie:

*W drugiej połowie 1998 r. do lokomotywowni Vrútky trafiły dwie dalsze maszyny serii 753 przeznaczone do analogicznej modernizacji, 753.020-7 (docelowo 755.002-3) i 753.239-3 (docelowo 755.003-1). Obie maszyny przygotowano do modernizacji poddając przebudowie m.in. system zawieszenia i demontując nadwozie. Wstrzymanie prób pierwszego prototypu przypieczętowało niestety losy obu maszyn, które z uwagi na nie najlepszy stan ram pocięto na złom w końcu 2000 r.

**Z uwagi na problemy podczas prób i ogólnego pecha, jaki towarzyszył projektowi maszyny serii 755 powszechnie sądzi się, że jedyną udaną kwestią związaną z tą lokomotywą był nowatorski dizajn nadwozia. Warto wspomnieć, iż jego autorem był docent Štefan Klein z Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Bratysławie, a za swoją pracę do chwili obecnej nie otrzymał ze strony firmy Martinská Mechatronická należnego honorarium.

***Lokomotywa 755.001-5 nigdy nie została formalnie dopuszczona do ruchu i do czasów współczesnych pozostaje formalnie nieczynna. Mimo naniesienia na kadłub logotypów, maszyna nigdy nie była również formalnie przekazana kolejom ŽSR. Lokomotywownia Vrútky uległa formalnej likwidacji w 2001 r. przechodząc w kolejnych latach we władanie klubu Výhrevňa Vrútky. Lokomotywa 755.001-5 pozostaje przechowywana na terenie tej jednostki, uczestnicząc jako atrakcja w części tutejszych imprez.

Taka to historia pechowego ambitnego projektu pierwszej samodzielnej poważnej modernizacji lokomotywy spalinowej na Słowacji.
Słowa kluczowe: Výhrevňa_Vrútky, Vrútky, 755_001-5, 755, okularnik, nurek, brejlovec, brejla, 753, 753_055-3, T478.3, reko, moderna, prototyp, Tatranský_orol
Data: 31.10.2015 17:22
Wyświetleń: 877
Pobrań: 0
Ocena: 0.00 (0 głosów)
Wielkość pliku: 179.5 KB
Dodał: kilanziom

Foto mapa  

 


IPTC Info
Podpis:

EXIF Info
Marka: SONY
Model: DSC-HX400V
Czas naświetlania: 1/400
Wartość przysłony: F/3.5
Czułość ISO: 80
Data wykonania: 04.10.2015 13:06:56
Ogniskowa: 12.22mm


Autor: Komentarz:
Nie ma komentarzy dla tego zdjęcia



Poprzednie zdjęcie:
755 001-5  
 

 

c_r
c_bl c_b c_br

RSS Feed: 755 001-5 (Komentarzy)

Designed by  best gallery designs NTChosting