An unexpected error occured. Please try again later.

An unexpected error occured. Please try again later.
51 51 88-80 005-3 WRd - Wroc³awska Galeria Kolejowa
Wyszukiwanie zaawansowane
Menu użytkownika
Nazwa użytkownika:

Hasło:

Logować automatycznie podczas następnej wizyty?

» Zapomniałem(am) hasła
» Rejestracja
 
Losowe zdjęcie

754 046-1
754 046-1
Komentarze: 2
kilanziom


51 51 88-80 005-3 WRd
51 51 88-80 005-3 WRd

            

51 51 88-80 005-3 WRd
Opis: 20.06.1991 - stacja Gdynia G³ówna Osobowa.

Na zdjêciu jedyny znany mi gdyñski wagon restauracyjny typu Go¶a76, w³±czony w sk³ad poci±gu z³o¿onego z wagonów przeznaczonych do naprawy okresowej. Po fotografowanej stronie wagon nie posiada ju¿ przewodu (sprzêgu) ogrzewania elektrycznego, który zapewne utraci³ podczas kilkutygodniowego (a mo¿e nawet d³u¿szego) postoju w gdyñskiej wagonowni.

Najprawdopodobniej wagon nie zosta³ dopuszczony do kolejnej naprawy, a zamiast tego skre¶lono go z inwentarza PKP. Do Gdyni w ka¿dym razie ju¿ nie powróci³.

By³o to moje ostatnie spotkanie z tym wagonem, wiêc czujê wielk± satysfakcjê z faktu, ¿e nie posk±pi³em mu klatki na negatywie.

Nisk± jako¶æ zdjêcia (wykonanego aparatem Smena 8M) stara³em siê zniwelowaæ obróbk± komputerow± - mam nadziejê ¿e jest akceptowalna.
Słowa kluczowe: Go¶a76 Gosa76 Gosa WRd restauracyjny igrek PKP Wars Gdynia Gdynia_G³ówna pomorskie
Data: 03.08.2015 11:32
Obejrzeń: 5900
¦ci±gnięć: 0
Ocena: 5.00 (2 Głos(ów))
Rozmiar pliku: 373.2 KB
Nadesłane przez: Bohdan Jêdrzejewski

IPTC Info
Data stworzenia: 10.05.2005
Byline: Picasa

EXIF Info
Date created: 10.05.2005 15:12:24


Autor: Komentarz:
Leszek Matula
Go¶ć
...

Rewelacyjna klatka :)
03.08.2015 11:34  
bogas
Użytkownik

Data zarejestrowania: 09.01.2011
Komentarze: 164
...

To zdjêcie to wspania³y rarytas. Bardzo ciekawy wagon, dobrze ujêty, ³adnie widaæ ¶cianê czo³ow± co w przypadku wagonów restauracyjnych nie jest zbyt czêsto spotykane. To mi³o z Twojej strony, ¿e zdecydowa³e¶ siê "wyj±æ to zdjêcie z szuflady" i podzieliæ nim z szerszym gronem osób.
03.08.2015 17:30 Offline bogas
Preki
Użytkownik

Data zarejestrowania: 21.01.2011
Komentarze: 350
.

Ciekawe czemu nie wróci³ z ZNTK do ruchu. Zak³adam, ¿e posz³o o czê¶ci zamienne oraz brak zwiêkszonego zapotrzebowania na tego typu wagony, tym bardziej ¿e w eksploatacji by³y nowiu¶kie Bautzeny.

Swoj± drog± czarny pas na spodzie pud³a przywodzi na my¶l malowanie enerdowskiej Mitropy, jak i enerdowskich wagonów w ogóle.
03.08.2015 17:50 Offline Preki 7396416
Bohdan Jêdrzejewski
Admin

Data zarejestrowania: 16.04.2015
Komentarze: 384
...

Tytu³owe zdjêcie chcia³em upubliczniæ od d³u¿szego czasu, ale ze wzglêdu na ba³agan w negatywach i ich skanach, nie mog³em go znale¼æ. A teraz trafi³em na zdjêcie "Go¶ki" szukaj±c zupe³nie innych zdjêæ :)

W czasie gdy je robi³em kompletnie nie zdawa³em sobie sprawy, ¿e ten typ wagonów jest na wymarciu, czy raczej skazany na odstrza³ przez naszych kolejarzy. Natomiast doskonale wiedzia³em, ¿e jest to jedyny tego typu wagon w WGW Gdynia i to zawa¿y³o o tym, ¿e zrobi³em mu zdjêcie. Wówczas spodziewa³em siê, ¿e wagon powróci na szlaki po naprawie, tymczasem okaza³o siê, ¿e to by³ jego koniec.

Osobi¶cie uwa¿am, ¿e to wielka szkoda, bo podczas NG ca³± seriê mo¿na by³o systemowo przestawiæ na wózki np. 4ANc, albo Goerlitz V oraz przebudowaæ urz±dzenia z którymi sobie nie radzono na jakie¶ inne, bardzie typowe lub po prostu produkcji krajowej.
Takie dzia³anie przy jednoczesnym zakupie nowoczesnych wagonów typu Bautzen88 umo¿liwi³oby rozbudowê floty wagonów restauracyjnych PKP oraz zauwa¿aln± poprawê standardu wagonów gastro w poci±gach krajowych. Wagony te ¶mia³o mog³y kursowaæ do pocz±tków obecnego stulecia.
03.08.2015 20:12 Offline Bohdan Jêdrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
kilanziom
Admin

Data zarejestrowania: 07.12.2010
Komentarze: 1701
Go¶a76

To niestety nie by³o tak prosto. Wagony restauracyjne Go¶a76 mia³y bardzo du¿o czê¶ci dewizowych i wiele z nich nie nadawa³o siê do szybkiej wymiany na inne. Dewizowe by³y nawet muszle ustêpowe, umywalki i sp³uczki, wystarczy³o uwaliæ deskê klozetow± ¿eby wagon formalnie uziemiæ. O czê¶ciach ¿ywotnych jak wózki, zestawy monoblokowe, piece opalane rop± itp. nie wspominam. Te wagony by³y bardzo nowoczesne, ale zarazem szalenie trudne w bie¿±cym utrzymaniu przy siermiê¿nych warunkach jakie oferowa³ ówczesny standard PKP. W ostatnim okresie ich eksploatacji 'zamiany' podjêto w drug± stronê i wyposa¿enie wypatroszone z wagonów typu Go¶a76 przestawiono do czê¶ci wagonów rodziny 113A (¶ci¶lej gdyñski WARS siê w tym specjalizowa³).

*Zdjêcie strza³ w dziesi±tkê, zaryzykujê wrêcz, ¿e jak do tej pory nigdzie w internecie nie by³o równie dobrego portretu wagonu tego typu.
03.08.2015 21:42 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Bohdan Jêdrzejewski
Admin

Data zarejestrowania: 16.04.2015
Komentarze: 384
...

Rozumiem Twoje argumenty, ale mimo to uwa¿am, ¿e by³o to typowo polskie marnotrawstwo, brak ze strony ówczesnych decydentów jakiejkolwiek wizji i chêci poprawy istniej±cego stanu, po³±czone z bardzo nisk± kultur± techniczn±. Poza tym wówczas kolej w Polsce mia³a praktycznie nieograniczony dostêp do pieniêdzy, wiêc nikt siê nie przejmowa³ jakimi¶ tam dwudziestoma (a z sypialnymi to nawet 50-cioma) wagonami. To by³a kropla w morzu kosztów ponoszonych przez PKP ka¿dego roku.

Wszystkie "Go¶ki" (tak¿e sypialne) na pocz±tku lat 90. mia³y za sob± 15-18 lat pracy, a wiêc kwalifikowa³y siê ju¿ do napraw g³ównych. Zwyczajowo podczas tego typu napraw tabor poddaje siê mniejszym lub wiêkszym modernizacjom. Wobec tego nale¿a³o je po prostu zmodernizowaæ z przebudow± niektórych podzespo³ów i urz±dzeñ, analogicznie jak obecnie z wagonów m.in. typu 112Ag zrobiono ca³kiem nowoczesne typu 140A, czy 113Aa.

Pamiêtam ile poci±gów dalekobie¿nych kursowa³o wówczas na sieci PKP. By³o tego multum, a ogromna czê¶æ tych poci±gów nie mia³a w swoim sk³adzie nawet zwyk³ego wagonu barowego. Z braku wagonów restauracyjnych barowe, a w³a¶ciwie 2 klasy z przedzia³em barowym kursowa³y w wielu ekspresach, wiêc praca dla tej dwudziestki restauracyjnych z pewno¶ci± by siê znalaz³a.

Dziêki za pozytywn± ocenê zdjêcia. Orygina³ zdjêcia przed obróbk± nie wygl±da tak dobrze, nawet mia³em obawy, czy w ogóle co¶ sensownego da siê z niego wyci±gn±æ. Zdjêcia robione Smien± mia³y to do siebie, ¿e nie by³y zbyt ostre, a obiekty fotografowane zajmowa³y najwy¿ej 40% klatki, bo wizjer aparatu pokazywa³ znacznie mniej, ni¿ "widzia³" jego szerokok±tny obiektyw. Widoczne zdjêcie jest wiêc efektem m.in. mocnego kadrowania w komputerze.
Szkoda, ¿e nie zrobi³em dodatkowego zdjêcia z drugiej strony wagonu, ale jak ju¿ pisa³em, wówczas kompletnie nie zdawa³em sobie sprawy z wyj±tkowo¶ci sytuacji, a w efekcie i samego zdjêcia.
03.08.2015 22:06 Offline Bohdan Jêdrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
Tomasz Zajkowski
Użytkownik

Data zarejestrowania: 09.01.2011
Komentarze: 298
...

Cudowne zdjêcie! Niesamowita warto¶æ historyczna. A¿ by siê chcia³o zobaczyæ podobne z sypialn± Gos± w roli g³ównej.

P.S: Sugerujê jednak umieszczaæ sygnaturkê w rogu zdjêcia, w obecnej formie psuje odbiór fotografii.
04.08.2015 17:45 Offline Tomasz Zajkowski
Bohdan Jêdrzejewski
Admin

Data zarejestrowania: 16.04.2015
Komentarze: 384
....

Je¶li chodzi o sypialne to nawet nie wiem czy kiedykolwiek widzia³em taki wagon na w³asne oczy. O zdjêciu tym bardziej mogê jedynie pomarzyæ.

Zdajê sobie sprawê, ¿e tak umieszczona sygnaturka szpeci to zdjêcie, mam jednak ¶wiadomo¶æ jego warto¶ci oraz tego, ¿e za jaki¶ czas w sieci bêd± kr±¿y³y jego kopie oraz byæ mo¿e modyfikacje. Chcê w ten sposób zabezpieczyæ swoje prawa autorskie. Je¶li kto¶ zwróci siê do mnie z pro¶b± o mo¿liwo¶æ komercyjnego wykorzystania zdjêcia, na pewno nie bêdê mu robi³ trudno¶ci i udostêpnie wersjê w lepszej rozdzielczo¶ci i bez sygnatury, ale na moich warunkach.
04.08.2015 18:30 Offline Bohdan Jêdrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
Tomasz Zajkowski
Użytkownik

Data zarejestrowania: 09.01.2011
Komentarze: 298
...

Sygnaturka daje niemal zerowe zabezpieczenie przed nieautoryzowanym rozpowszechnianiem zdjêcia. Usuniêcie tego elementu zajmuje mniej ni¿ 10 sekund.

http://savepic.org/7573931.jpg
04.08.2015 18:34 Offline Tomasz Zajkowski
Bohdan Jêdrzejewski
Admin

Data zarejestrowania: 16.04.2015
Komentarze: 384
...

Tak, to prawda, ale z drugiej strony có¿ innego pozostaje? Praktycznie nie istnieje ¿aden w 100% skuteczny sposób na tego typu przekrêty. Usuniêcie sygnaturki czy jakakolwiek inna przeróbka, pozostawiaj± jednak na zdjêciu ¶lad, ¶wiadcz±cy o jakich¶ nieczystych zagrywkach. Dziêki temu mo¿liwe jest udowodnienie kradzie¿y.
04.08.2015 22:54 Offline Bohdan Jêdrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
£ukasz £acek
Użytkownik

Data zarejestrowania: 26.02.2013
Komentarze: 44
...

Jestem pe³en uznania za takie zdjêcie, mam nadziejê, ¿e szuflada jest pe³na podobnych skarbów :-)
08.08.2015 20:11 Offline £ukasz £acek lukaszlacek at interia.pl
Bohdan Jêdrzejewski
Admin

Data zarejestrowania: 16.04.2015
Komentarze: 384
....

Cieszê siê, ¿e zdjêcie siê podoba.
Szuflada niestety a¿ tak pe³na nie jest, ale kilka niespodzianek pewnie jeszcze w niej znajdê. Nie mogê jedynie obiecaæ ¿e nast±pi to szybko.

PS. Uzupe³ni³em dok³adn± datê wykonania zdjêcia.
12.08.2015 10:47 Offline Bohdan Jêdrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
fixall
Użytkownik

Data zarejestrowania: 31.03.2013
Komentarze: 701
Rozk³ad 1990/1991

Czy gdyñska Gosa kursowa³a jeszcze w rozk³adzie 90/91?
Wg dodatku 2B w Neptunie i Kaszubie, które zestawia³a Gdynia kursowa³y wagony restauracyjne bez adnotacji ¿e dostarcza je Warszawa.
I czy w ogóle kursowa³y wtedy jakiekolwiek restauracyjne Gosy? Ilo¶æ potrzebnych wagonów restauracyjnych przekracza³a 20 sztuk a przecie¿ wtedy wagony 113A by³y jeszcze nie przebudowane wiêc raczej nie mog³y byæ w³±czane jako restauracje.
02.02.2016 10:11 Offline fixall
bogas
Użytkownik

Data zarejestrowania: 09.01.2011
Komentarze: 164
GOSA

Ja pamiêtam w zasadzie jeden poci±g, który prowadzi³ GOSE. To by³ Ex Kujawiak relacji Warszawa - Bydgoszcz - Pi³a. Jego zestawienie by³o nastêpuj±ce: 2-1-2-2-2-2-1-Wr-1-2-2-2. Pierwsze 3 wagony jecha³y do Pi³y, reszta do Bydgoszczy. Poci±g widywa³em w okolicach 1995 roku.
02.02.2016 20:07 Offline bogas
fixall
Użytkownik

Data zarejestrowania: 31.03.2013
Komentarze: 701
Gosa

W 1990 to by³ nawet poka¼niejszy bo wygl±da³ tak 21222221W12222 w sumie 14 pude³.
02.02.2016 21:15 Offline fixall
bogas
Użytkownik

Data zarejestrowania: 09.01.2011
Komentarze: 164
1990

A¿ cz³owiek ¿a³uje, ¿e siê tak pó¼no urodzi³.
02.02.2016 22:57 Offline bogas
Bohdan Jêdrzejewski
Admin

Data zarejestrowania: 16.04.2015
Komentarze: 384
1990

Z tego co pamiêtam na Neptunie regularnie kursowa³ gdyñski 113A, natomiast prawdziwa restauracja zwykle kursowa³a na Kaszubie. Byæ mo¿e by³a to w³a¶nie Go¶a.
03.02.2016 14:49 Offline Bohdan Jêdrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
fixall
Użytkownik

Data zarejestrowania: 31.03.2013
Komentarze: 701
Bar - Video

Warto wspomnieæ ¿e w 1990 r. w Kaszubie kursowa³ wagon Bar - Video. W³±czany by³ na pocz±tek sk³adu.
Neptun te¿ mia³ taki wagon w sk³adzie ale w³±czany na zarz±dzenie czyli zapewne nigdy.
03.02.2016 16:56 Offline fixall
kilanziom
Admin

Data zarejestrowania: 07.12.2010
Komentarze: 1701
Go¹a76 'Jwx'

Kojarzê z którego¶ artyku³u Andrzeja Etmanowicza komentarz, w którym podawa³, i¿ ostatnia czynna Go¹a76 z wagonowni Gdynia doczeka³a siê wy³±czenia z eksploatacji w 1992 roku. To by potwierdza³o, i¿ na prze³omie 1990/1991 wci±¿ mog³a byæ w eksploatacji.

Pisa³em ju¿ gdzie¶ o tym, rok 1992 by³ dla tej odmiany do¶æ znamienny, gdy¿ wi±za³ siê ze skre¶leniem wiêkszo¶ci egzemplarzy. I tak:

-51 51 88-80 016-0 'WR' st.W-Wa Grochów / skre¶lona 15.05.1992 r.
-51 51 88-80 011-1 'WR' st.W-Wa Grochów / skre¶lona 15.05.1992 r.
-51 51 88-80 012-9 'WR' st.W-Wa Grochów / skre¶lona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 013-7 'WR' st.W-Wa Grochów / skre¶lona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 015-2 'WR' st.W-Wa Grochów / skre¶lona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 018-6 'WR' st.W-Wa Grochów / skre¶lona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 017-8 'WR' st.W-Wa Grochów / skre¶lona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 002-0 'WR' st.W-Wa Grochów / skre¶lona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 000-4 'WR' st.W-Wa Grochów / skre¶lona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 007-9 'WR' st.W-Wa Grochów / skre¶lona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 009-5 'WR' st.W-Wa Grochów / skre¶lona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 008-7 'WR' st.W-Wa Grochów / skre¶lona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 010-3 'WR' st.W-Wa Grochów / skre¶lona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 004-6 'WR' st.W-Wa Szczê¶liwice / skre¶lona 15.05.1992 r.
-51 51 88-80 019-4 'WR' st.W-Wa Szczê¶liwice / skre¶lona 15.05.1992 r.

Jak nietrudno zauwa¿yæ powy¿ej mamy 15 szt. czyli dok³adnie 3/4 pe³nego ilostanu. Pozosta³e wagony (w tym ten na zdjêciu powy¿ej) wed³ug mojej wiedzy dokoñczy³y ¿ywota w Gdyni.

Co ciekawe dwa pierwsze i dwa ostatnie z powy¿ej przytoczonej listy skre¶lono bezpo¶rednio na z³om, podczas gdy pozosta³e zakwalifikowano jako "nieodp³atne przekazanie" (w istocie jednak i tak posz³y na z³om).
03.02.2016 22:48 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Bohdan Jêdrzejewski
Admin

Data zarejestrowania: 16.04.2015
Komentarze: 384
...

Niestety nie posiadam ¿adnych dokumentów mog±cych potwierdziæ lub zaprzeczyæ powy¿szemu wnioskowi, ale nie wydaje mi siê prawdopodobne, by w tym samym czasie stacjonowa³o w Gdyni a¿ 5 wagonów restauracyjnych.

Na prze³omie lat 80 i 90. do Gdyni dociera³y jedynie 3 regularne ekspresy dziennie, a wówczas tylko w poci±gach tej kategorii mo¿na by³o liczyæ na ewentualno¶æ spotkania wagonu restauracyjnego.
Na 99% wagon restauracyjny nie kursowa³ w tym czasie w Neptunie i Pomorzaninie - w tych poci±gach kursowa³y bary typu 113A, wiêc gdyby przyj±æ hipotezê Kilana by³aby w Gdyni rezerwa w postaci 4 wagonów typu Go¶a dla jednego, innego wagonu tego typu, kursuj±cego w jednym obiegu Kaszuba.
Wydaje mi siê to bardzo w±tpliwe.
03.02.2016 23:36 Offline Bohdan Jêdrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
fixall
Użytkownik

Data zarejestrowania: 31.03.2013
Komentarze: 701
Gosa

Byæ mo¿e stacjonowa³o tam 5 sztuk z czego 3 to by³ magazyn czê¶ci :-)
Na forum.modelarstwo w w±tku o Gosach wypowiedzia³ siê dyspozytor Warsu w tamtym czasie. Mo¿e on co¶ wiêcej bêdzie wiedzia³.
Czyli nie wiadomo czy w 1990 grochowskie Gosy jeszcze kursowa³y?
04.02.2016 06:44 Offline fixall
kilanziom
Admin

Data zarejestrowania: 07.12.2010
Komentarze: 1701
Go¹a76

Analizuj±c dostêpne materia³y domy¶laæ siê mo¿na, ¿e tak. Tu na zdjêciu w Warszawie mamy czynny egzemplarz z kremow± malatur± detali i logotypu WARS, co pojawiaæ siê zaczê³o dopiero po 1990 roku,

http://forum.modelarstwo.info/attachments/img149-jpg.62619/

Trudno jednak mieæ pewno¶æ czy to wagon warszawski czy gdyñski.
06.02.2016 13:36 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data zarejestrowania: 31.03.2013
Komentarze: 701
Gosa

Kurde tyle razy widzia³em to zdjêcie i nie zauwa¿y³em ¿e tam jest wagon 140A a wiêc jest to na pewno rok min 1990.
I je¶li to rozk³ad 1990/1991 to mo¿e byæ to tylko Opolanin albo Lubuszanin bo tylko one mia³y wagon 1 klasy z numerem 5 zaraz za barem.
Je¶li to rozk³ad 1991/1992 to mo¿e byæ to:
Sawa, Krakus, Chemik, Neptun, Kormoran, Opolanin albo Lubuszanin.
06.02.2016 14:37 Offline fixall
Bohdan Jêdrzejewski
Admin

Data zarejestrowania: 16.04.2015
Komentarze: 384
...

Po wielokrotnym i d³ugim (ale z przyjemno¶ci±) przygl±daniu siê wagonowi pokazanemu na zdjêciu podlinkowanym przez Piotra doszed³em do wniosku, ¿e zdjêcie powsta³o po 1991 roku.
Mniej wiêcej w tym okresie logo Warsu na wagonach sypialnych i restauracyjnych zaczêto malowaæ w kolorze kremowym, a nie ¿ó³tym (wpadaj±cym nawet w pomarañczowy) jak dotychczas (zwróæcie uwagê, ¿e na moim zdjêciu wagon ma jeszcze opis w kolorze ¿ó³tym, mimo i¿ jest to ju¿ po³owa 1991 roku). Jedynka typu 140A tak¿e nie wydaje siê byæ fabrycznie nowa, a raczej jest ju¿ po jednej NR, zatem to na pewno bardzo schy³kowy okres eksploatacji tych wagonów na PKP.
A co do poci±gu widocznego na zdjêciu, to raczej dam sobie rêkê uci±æ, ¿e nie by³ nim Neptun. Je¿eli by³by to który¶ z gdyñskich expresów, to najpewniej Kaszub, w którym znacznie czê¶ciej mo¿na by³o spotkaæ ró¿ne nietypowe wagony, bo zestawia³a go (przynajmniej okresowo) która¶ z warszawskich wagonowni (niestety nie mam pod rêk± dodatku 2B, ¿eby to od rêki zweryfikowaæ). Pó³nocna DOKP priorytetowo traktowa³a zawsze Kaszuba, jako najbardziej reprezentacyjny poci±g tej dyrekcji, poniewa¿ dowozi³ jej mieszkañców i pracowników do stolicy na ró¿ne konferencje i spotkania oraz umo¿liwia³ powrót z nich do domu wieczorem.
31.08.2016 15:20 Offline Bohdan Jêdrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
Lukasy
Użytkownik

Data zarejestrowania: 10.12.2010
Komentarze: 81
1997 r.

Przegl±dasz sobie kronikê powodzi tysi±clecia, a tu znajoma sylwetka na jednym ze zdjêæ: http://dolny-slask.org.pl/882440,foto.html?idEntity=509277 - i co wy na to, panowie?
08.10.2016 14:37 Offline Lukasy http://lukasy.kolej.org.pl
Bohdan Jêdrzejewski
Admin

Data zarejestrowania: 16.04.2015
Komentarze: 384
1997

¦wietne zdjêcie!
Mamy wiêc pewno¶æ, ¿e co najmniej jedna z Go¶ "do¿y³a" 21 lat bez NG.
14.10.2016 22:24 Offline Bohdan Jêdrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl



Poprzednie zdjęcie:
   50 79 20-00 003-5 Bl  
 Następne zdjęcie:
51 72 20-70 506-8 B   

 

RSS Feed: 51 51 88-80 005-3 WRd (Komentarze)