An unexpected error occured. Please try again later.
Bad SQL Query: DELETE FROM 4images_sessions
            WHERE session_lastaction < 1596743806
Table 'wgk_galeria.4images_sessions' doesn't exist


An unexpected error occured. Please try again later.
Bad SQL Query: REPLACE INTO 4images_sessions
              (session_id, session_user_id, session_lastaction, session_location, session_ip)
              VALUES
              ('u56d923vna8h1rrtcjqufcddg3', -1, 1596744706, 'details.php?image_id=16685', '18.204.55.168')
Table 'wgk_galeria.4images_sessions' doesn't exist

Wrocławska Galeria Kolejowa
4images logo
c_tl c_t c_tr
c_l
51 51 88-80 005-3 WRd
51 51 88-80 005-3 WRd

            
 
 

51 51 88-80 005-3 WRd
Komentarz: 20.06.1991 - stacja Gdynia Główna Osobowa.

Na zdjęciu jedyny znany mi gdyński wagon restauracyjny typu Gośa76, włączony w skład pociągu złożonego z wagonów przeznaczonych do naprawy okresowej. Po fotografowanej stronie wagon nie posiada już przewodu (sprzęgu) ogrzewania elektrycznego, który zapewne utracił podczas kilkutygodniowego (a może nawet dłuższego) postoju w gdyńskiej wagonowni.

Najprawdopodobniej wagon nie został dopuszczony do kolejnej naprawy, a zamiast tego skreślono go z inwentarza PKP. Do Gdyni w każdym razie już nie powrócił.

Było to moje ostatnie spotkanie z tym wagonem, więc czuję wielką satysfakcję z faktu, że nie poskąpiłem mu klatki na negatywie.

Niską jakość zdjęcia (wykonanego aparatem Smena 8M) starałem się zniwelować obróbką komputerową - mam nadzieję że jest akceptowalna.
Słowa kluczowe: Gośa76, Gosa76, Gosa, WRd, restauracyjny, igrek, PKP, Wars, Gdynia, Gdynia_Główna, pomorskie
Data: 03.08.2015 10:32
Wyświetleń: 3839
Pobrań: 0
Ocena: 5.00 (2 głosów)
Wielkość pliku: 373.2 KB
Dodał: Bohdan Jędrzejewski

Foto mapa  

 


IPTC Info
Data wykonania: 10.05.2005
Byline: Picasa

EXIF Info
Data wykonania: 10.05.2005 15:12:24


Autor: Komentarz:
Leszek Matula
Goœć
...

Rewelacyjna klatka :)
03.08.2015 10:34  
bogas
Użytkownik

Data: 09.01.2011
Komentarzy: 158
...

To zdjęcie to wspaniały rarytas. Bardzo ciekawy wagon, dobrze ujęty, ładnie widać ścianę czołową co w przypadku wagonów restauracyjnych nie jest zbyt często spotykane. To miło z Twojej strony, że zdecydowałeś się "wyjąć to zdjęcie z szuflady" i podzielić nim z szerszym gronem osób.
03.08.2015 16:30 Offline bogas
Preki
Użytkownik

Data: 21.01.2011
Komentarzy: 347
.

Ciekawe czemu nie wrócił z ZNTK do ruchu. Zakładam, że poszło o części zamienne oraz brak zwiększonego zapotrzebowania na tego typu wagony, tym bardziej że w eksploatacji były nowiuśkie Bautzeny.

Swoją drogą czarny pas na spodzie pudła przywodzi na myśl malowanie enerdowskiej Mitropy, jak i enerdowskich wagonów w ogóle.
03.08.2015 16:50 Offline Preki 7396416
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 365
...

Tytułowe zdjęcie chciałem upublicznić od dłuższego czasu, ale ze względu na bałagan w negatywach i ich skanach, nie mogłem go znaleźć. A teraz trafiłem na zdjęcie "Gośki" szukając zupełnie innych zdjęć :)

W czasie gdy je robiłem kompletnie nie zdawałem sobie sprawy, że ten typ wagonów jest na wymarciu, czy raczej skazany na odstrzał przez naszych kolejarzy. Natomiast doskonale wiedziałem, że jest to jedyny tego typu wagon w WGW Gdynia i to zaważyło o tym, że zrobiłem mu zdjęcie. Wówczas spodziewałem się, że wagon powróci na szlaki po naprawie, tymczasem okazało się, że to był jego koniec.

Osobiście uważam, że to wielka szkoda, bo podczas NG całą serię można było systemowo przestawić na wózki np. 4ANc, albo Goerlitz V oraz przebudować urządzenia z którymi sobie nie radzono na jakieś inne, bardzie typowe lub po prostu produkcji krajowej.
Takie działanie przy jednoczesnym zakupie nowoczesnych wagonów typu Bautzen88 umożliwiłoby rozbudowę floty wagonów restauracyjnych PKP oraz zauważalną poprawę standardu wagonów gastro w pociągach krajowych. Wagony te śmiało mogły kursować do początków obecnego stulecia.
03.08.2015 19:12 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1693
Gośa76

To niestety nie było tak prosto. Wagony restauracyjne Gośa76 miały bardzo dużo części dewizowych i wiele z nich nie nadawało się do szybkiej wymiany na inne. Dewizowe były nawet muszle ustępowe, umywalki i spłuczki, wystarczyło uwalić deskę klozetową żeby wagon formalnie uziemić. O częściach żywotnych jak wózki, zestawy monoblokowe, piece opalane ropą itp. nie wspominam. Te wagony były bardzo nowoczesne, ale zarazem szalenie trudne w bieżącym utrzymaniu przy siermiężnych warunkach jakie oferował ówczesny standard PKP. W ostatnim okresie ich eksploatacji 'zamiany' podjęto w drugą stronę i wyposażenie wypatroszone z wagonów typu Gośa76 przestawiono do części wagonów rodziny 113A (ściślej gdyński WARS się w tym specjalizował).

*Zdjęcie strzał w dziesiątkę, zaryzykuję wręcz, że jak do tej pory nigdzie w internecie nie było równie dobrego portretu wagonu tego typu.
03.08.2015 20:42 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 365
...

Rozumiem Twoje argumenty, ale mimo to uważam, że było to typowo polskie marnotrawstwo, brak ze strony ówczesnych decydentów jakiejkolwiek wizji i chęci poprawy istniejącego stanu, połączone z bardzo niską kulturą techniczną. Poza tym wówczas kolej w Polsce miała praktycznie nieograniczony dostęp do pieniędzy, więc nikt się nie przejmował jakimiś tam dwudziestoma (a z sypialnymi to nawet 50-cioma) wagonami. To była kropla w morzu kosztów ponoszonych przez PKP każdego roku.

Wszystkie "Gośki" (także sypialne) na początku lat 90. miały za sobą 15-18 lat pracy, a więc kwalifikowały się już do napraw głównych. Zwyczajowo podczas tego typu napraw tabor poddaje się mniejszym lub większym modernizacjom. Wobec tego należało je po prostu zmodernizować z przebudową niektórych podzespołów i urządzeń, analogicznie jak obecnie z wagonów m.in. typu 112Ag zrobiono całkiem nowoczesne typu 140A, czy 113Aa.

Pamiętam ile pociągów dalekobieżnych kursowało wówczas na sieci PKP. Było tego multum, a ogromna część tych pociągów nie miała w swoim składzie nawet zwykłego wagonu barowego. Z braku wagonów restauracyjnych barowe, a właściwie 2 klasy z przedziałem barowym kursowały w wielu ekspresach, więc praca dla tej dwudziestki restauracyjnych z pewnością by się znalazła.

Dzięki za pozytywną ocenę zdjęcia. Oryginał zdjęcia przed obróbką nie wygląda tak dobrze, nawet miałem obawy, czy w ogóle coś sensownego da się z niego wyciągnąć. Zdjęcia robione Smieną miały to do siebie, że nie były zbyt ostre, a obiekty fotografowane zajmowały najwyżej 40% klatki, bo wizjer aparatu pokazywał znacznie mniej, niż "widział" jego szerokokątny obiektyw. Widoczne zdjęcie jest więc efektem m.in. mocnego kadrowania w komputerze.
Szkoda, że nie zrobiłem dodatkowego zdjęcia z drugiej strony wagonu, ale jak już pisałem, wówczas kompletnie nie zdawałem sobie sprawy z wyjątkowości sytuacji, a w efekcie i samego zdjęcia.
03.08.2015 21:06 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
Tomasz Zajkowski
Użytkownik

Data: 09.01.2011
Komentarzy: 298
...

Cudowne zdjęcie! Niesamowita wartość historyczna. Aż by się chciało zobaczyć podobne z sypialną Gosą w roli głównej.

P.S: Sugeruję jednak umieszczać sygnaturkę w rogu zdjęcia, w obecnej formie psuje odbiór fotografii.
04.08.2015 16:45 Offline Tomasz Zajkowski
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 365
....

Jeśli chodzi o sypialne to nawet nie wiem czy kiedykolwiek widziałem taki wagon na własne oczy. O zdjęciu tym bardziej mogę jedynie pomarzyć.

Zdaję sobie sprawę, że tak umieszczona sygnaturka szpeci to zdjęcie, mam jednak świadomość jego wartości oraz tego, że za jakiś czas w sieci będą krążyły jego kopie oraz być może modyfikacje. Chcę w ten sposób zabezpieczyć swoje prawa autorskie. Jeśli ktoś zwróci się do mnie z prośbą o możliwość komercyjnego wykorzystania zdjęcia, na pewno nie będę mu robił trudności i udostępnie wersję w lepszej rozdzielczości i bez sygnatury, ale na moich warunkach.
04.08.2015 17:30 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
Tomasz Zajkowski
Użytkownik

Data: 09.01.2011
Komentarzy: 298
...

Sygnaturka daje niemal zerowe zabezpieczenie przed nieautoryzowanym rozpowszechnianiem zdjęcia. Usunięcie tego elementu zajmuje mniej niż 10 sekund.

http://savepic.org/7573931.jpg
04.08.2015 17:34 Offline Tomasz Zajkowski
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 365
...

Tak, to prawda, ale z drugiej strony cóż innego pozostaje? Praktycznie nie istnieje żaden w 100% skuteczny sposób na tego typu przekręty. Usunięcie sygnaturki czy jakakolwiek inna przeróbka, pozostawiają jednak na zdjęciu ślad, świadczący o jakichś nieczystych zagrywkach. Dzięki temu możliwe jest udowodnienie kradzieży.
04.08.2015 21:54 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
Łukasz Łacek
Użytkownik

Data: 26.02.2013
Komentarzy: 44
...

Jestem pełen uznania za takie zdjęcie, mam nadzieję, że szuflada jest pełna podobnych skarbów :-)
08.08.2015 19:11 Offline Łukasz Łacek lukaszlacek at interia.pl
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 365
....

Cieszę się, że zdjęcie się podoba.
Szuflada niestety aż tak pełna nie jest, ale kilka niespodzianek pewnie jeszcze w niej znajdę. Nie mogę jedynie obiecać że nastąpi to szybko.

PS. Uzupełniłem dokładną datę wykonania zdjęcia.
12.08.2015 09:47 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
Rozkład 1990/1991

Czy gdyńska Gosa kursowała jeszcze w rozkładzie 90/91?
Wg dodatku 2B w Neptunie i Kaszubie, które zestawiała Gdynia kursowały wagony restauracyjne bez adnotacji że dostarcza je Warszawa.
I czy w ogóle kursowały wtedy jakiekolwiek restauracyjne Gosy? Ilość potrzebnych wagonów restauracyjnych przekraczała 20 sztuk a przecież wtedy wagony 113A były jeszcze nie przebudowane więc raczej nie mogły być włączane jako restauracje.
02.02.2016 09:11 Offline fixall
bogas
Użytkownik

Data: 09.01.2011
Komentarzy: 158
GOSA

Ja pamiętam w zasadzie jeden pociąg, który prowadził GOSE. To był Ex Kujawiak relacji Warszawa - Bydgoszcz - Piła. Jego zestawienie było następujące: 2-1-2-2-2-2-1-Wr-1-2-2-2. Pierwsze 3 wagony jechały do Piły, reszta do Bydgoszczy. Pociąg widywałem w okolicach 1995 roku.
02.02.2016 19:07 Offline bogas
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
Gosa

W 1990 to był nawet pokaźniejszy bo wyglądał tak 21222221W12222 w sumie 14 pudeł.
02.02.2016 20:15 Offline fixall
bogas
Użytkownik

Data: 09.01.2011
Komentarzy: 158
1990

Aż człowiek żałuje, że się tak późno urodził.
02.02.2016 21:57 Offline bogas
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 365
1990

Z tego co pamiętam na Neptunie regularnie kursował gdyński 113A, natomiast prawdziwa restauracja zwykle kursowała na Kaszubie. Być może była to właśnie Gośa.
03.02.2016 13:49 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
Bar - Video

Warto wspomnieć że w 1990 r. w Kaszubie kursował wagon Bar - Video. Włączany był na początek składu.
Neptun też miał taki wagon w składzie ale włączany na zarządzenie czyli zapewne nigdy.
03.02.2016 15:56 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1693
Goša76 'Jwx'

Kojarzę z któregoś artykułu Andrzeja Etmanowicza komentarz, w którym podawał, iż ostatnia czynna Goša76 z wagonowni Gdynia doczekała się wyłączenia z eksploatacji w 1992 roku. To by potwierdzało, iż na przełomie 1990/1991 wciąż mogła być w eksploatacji.

Pisałem już gdzieś o tym, rok 1992 był dla tej odmiany dość znamienny, gdyż wiązał się ze skreśleniem większości egzemplarzy. I tak:

-51 51 88-80 016-0 'WR' st.W-Wa Grochów / skreślona 15.05.1992 r.
-51 51 88-80 011-1 'WR' st.W-Wa Grochów / skreślona 15.05.1992 r.
-51 51 88-80 012-9 'WR' st.W-Wa Grochów / skreślona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 013-7 'WR' st.W-Wa Grochów / skreślona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 015-2 'WR' st.W-Wa Grochów / skreślona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 018-6 'WR' st.W-Wa Grochów / skreślona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 017-8 'WR' st.W-Wa Grochów / skreślona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 002-0 'WR' st.W-Wa Grochów / skreślona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 000-4 'WR' st.W-Wa Grochów / skreślona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 007-9 'WR' st.W-Wa Grochów / skreślona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 009-5 'WR' st.W-Wa Grochów / skreślona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 008-7 'WR' st.W-Wa Grochów / skreślona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 010-3 'WR' st.W-Wa Grochów / skreślona 15.03.1992 r.
-51 51 88-80 004-6 'WR' st.W-Wa Szczęśliwice / skreślona 15.05.1992 r.
-51 51 88-80 019-4 'WR' st.W-Wa Szczęśliwice / skreślona 15.05.1992 r.

Jak nietrudno zauważyć powyżej mamy 15 szt. czyli dokładnie 3/4 pełnego ilostanu. Pozostałe wagony (w tym ten na zdjęciu powyżej) według mojej wiedzy dokończyły żywota w Gdyni.

Co ciekawe dwa pierwsze i dwa ostatnie z powyżej przytoczonej listy skreślono bezpośrednio na złom, podczas gdy pozostałe zakwalifikowano jako "nieodpłatne przekazanie" (w istocie jednak i tak poszły na złom).
03.02.2016 21:48 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 365
...

Niestety nie posiadam żadnych dokumentów mogących potwierdzić lub zaprzeczyć powyższemu wnioskowi, ale nie wydaje mi się prawdopodobne, by w tym samym czasie stacjonowało w Gdyni aż 5 wagonów restauracyjnych.

Na przełomie lat 80 i 90. do Gdyni docierały jedynie 3 regularne ekspresy dziennie, a wówczas tylko w pociągach tej kategorii można było liczyć na ewentualność spotkania wagonu restauracyjnego.
Na 99% wagon restauracyjny nie kursował w tym czasie w Neptunie i Pomorzaninie - w tych pociągach kursowały bary typu 113A, więc gdyby przyjąć hipotezę Kilana byłaby w Gdyni rezerwa w postaci 4 wagonów typu Gośa dla jednego, innego wagonu tego typu, kursującego w jednym obiegu Kaszuba.
Wydaje mi się to bardzo wątpliwe.
03.02.2016 22:36 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
Gosa

Być może stacjonowało tam 5 sztuk z czego 3 to był magazyn części :-)
Na forum.modelarstwo w wątku o Gosach wypowiedział się dyspozytor Warsu w tamtym czasie. Może on coś więcej będzie wiedział.
Czyli nie wiadomo czy w 1990 grochowskie Gosy jeszcze kursowały?
04.02.2016 05:44 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1693
Goša76

Analizując dostępne materiały domyślać się można, że tak. Tu na zdjęciu w Warszawie mamy czynny egzemplarz z kremową malaturą detali i logotypu WARS, co pojawiać się zaczęło dopiero po 1990 roku,

http://forum.modelarstwo.info/attachments/img149-jpg.62619/

Trudno jednak mieć pewność czy to wagon warszawski czy gdyński.
06.02.2016 12:36 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
Gosa

Kurde tyle razy widziałem to zdjęcie i nie zauważyłem że tam jest wagon 140A a więc jest to na pewno rok min 1990.
I jeśli to rozkład 1990/1991 to może być to tylko Opolanin albo Lubuszanin bo tylko one miały wagon 1 klasy z numerem 5 zaraz za barem.
Jeśli to rozkład 1991/1992 to może być to:
Sawa, Krakus, Chemik, Neptun, Kormoran, Opolanin albo Lubuszanin.
06.02.2016 13:37 Offline fixall
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 365
...

Po wielokrotnym i długim (ale z przyjemnością) przyglądaniu się wagonowi pokazanemu na zdjęciu podlinkowanym przez Piotra doszedłem do wniosku, że zdjęcie powstało po 1991 roku.
Mniej więcej w tym okresie logo Warsu na wagonach sypialnych i restauracyjnych zaczęto malować w kolorze kremowym, a nie żółtym (wpadającym nawet w pomarańczowy) jak dotychczas (zwróćcie uwagę, że na moim zdjęciu wagon ma jeszcze opis w kolorze żółtym, mimo iż jest to już połowa 1991 roku). Jedynka typu 140A także nie wydaje się być fabrycznie nowa, a raczej jest już po jednej NR, zatem to na pewno bardzo schyłkowy okres eksploatacji tych wagonów na PKP.
A co do pociągu widocznego na zdjęciu, to raczej dam sobie rękę uciąć, że nie był nim Neptun. Jeżeli byłby to któryś z gdyńskich expresów, to najpewniej Kaszub, w którym znacznie częściej można było spotkać różne nietypowe wagony, bo zestawiała go (przynajmniej okresowo) któraś z warszawskich wagonowni (niestety nie mam pod ręką dodatku 2B, żeby to od ręki zweryfikować). Północna DOKP priorytetowo traktowała zawsze Kaszuba, jako najbardziej reprezentacyjny pociąg tej dyrekcji, ponieważ dowoził jej mieszkańców i pracowników do stolicy na różne konferencje i spotkania oraz umożliwiał powrót z nich do domu wieczorem.
31.08.2016 14:20 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
Lukasy
Użytkownik

Data: 10.12.2010
Komentarzy: 81
1997 r.

Przeglądasz sobie kronikę powodzi tysiąclecia, a tu znajoma sylwetka na jednym ze zdjęć: http://dolny-slask.org.pl/882440,foto.html?idEntity=509277 - i co wy na to, panowie?
08.10.2016 13:37 Offline Lukasy http://lukasy.kolej.org.pl
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 365
1997

Świetne zdjęcie!
Mamy więc pewność, że co najmniej jedna z Goś "dożyła" 21 lat bez NG.
14.10.2016 21:24 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl



Poprzednie zdjęcie:
50 79 20-00 003-5 Bl  
 Następne zdjęcie:
51 72 20-70 506-8 B

 

c_r
c_bl c_b c_br

RSS Feed: 51 51 88-80 005-3 WRd (Komentarzy)

Designed by  best gallery designs NTChosting