Opis: |
Wagon pi?trowy budowy Görlitz odstawionych opodal lokomotywowni Èerèany.
W 1976 r. zak?ady VEB Waggonbau Görlitz wyprodukowa?y 50 wagonów tego typu dla ÈSD. Posadowione by?y na wózkach typu örlitz VI k, posiada?y ogrzewanie parowe i elektryczne i mog?y rozwijaæ pr?dko?æ konstrukcyjn? 100km/h.
U schy?ku lat 80-ych dla wagonów tego typu brakowa?o rozs?dnych zada?, wskutek czego kilka egzemplarzy odstawiono, a pozosta?e popad?y w zaniedbane. Kilka sztuk w kolejnych latach skre?lono i skasowano wskutek po?arów. W drugiej po?owie lat 90-ych pozosta?e egzemplarze zadomowi?y si? w Brnie, Pradze, H. Brodzie i Czeskich Budziejowicach, gdzie eksploatowane s? po dzi? dzie?.
Z pierwotnej 50-ki do dzi? zachowa?o si? 41 wagonów tego typu. Jest to do?æ groteskowe w porównaniu z tempem, w jakim podobne, aczkolwiek znacznie m?odsze i nowocze?niejsze wagony 'wymieciono' w warunkach polskich (ze 160 szt. pozosta?o circa 25 na chodzie).
W ostatnim roku cze?æ czeskich wagonów pi?trowych przeznaczono do modernizacji, w wyniku której b?d? mog?y poruszaæ si? w sk?adach zmiennokierunkowych. Mowa g?ównie o w??le praskim.
19.04.2015, Èerèany. |