4images logo
c_tl c_t c_tr
c_l
50 54 20-38 014-7 Bee.272
50 54 20-38 014-7 Bee.272

            
 
 

50 54 20-38 014-7 Bee.272
Komentarz: Zmodernizowany wagon osobowy 2 klasy budowy Bautzen w trakcie ściągania w próżnym składzie wagonów osobowych na wagonownię przy stacji Brno hl.n.

Wagon ten rozpoczął żywot na kolejach ČSD w 1979 r. jako 51 54 20-40 480-6 'Ba'. Modernizację przeprowadziły w 1997 r. zakłady ŽOS České Velenice, a w jej efekcie wagon stał się przedziałowo-bezprzedziałowym.

Przydział st.mac: Bohumin.

19.06.2014, Brno.
Słowa kluczowe: Brno, Bautzen79, igrek, Bee.272, Bee, Ba
Data: 31.10.2014 20:48
Wyświetleń: 404
Pobrań: 0
Ocena: 0.00 (0 głosów)
Wielkość pliku: 151.3 KB
Dodał: kilanziom
 

Foto mapa


IPTC Info
Podpis:

EXIF Info
Marka: SONY
Model: DSC-H9
Czas naświetlania: 1/160
Wartość przysłony: F/4
Czułość ISO: 100
Data wykonania: 19.06.2014 18:30:48
Ogniskowa: 15mm


Autor: Komentarz:
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 684
Lata 70

Z tego co się zdążyłem zorientować to spora ilość wagonów używanych przez CD do rychlików pochodzi jeszcze z lat 70. U nas takich wagonów jest już jak na lekarstwo. Czy to my tak nie dbaliśmy o nasze wagony czy czesi tak dbają o swoje czy wynika to z tego że mamy nadwyżki o wiele nowszych wagonów a czesi nie?
31.10.2014 20:52 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1659
...

Prawdopodobnie odmienna polityka taborowa i być może odmienne przepisy.

Niewątpliwie tabor ČD pochodzący z NRD jest bardzo zadbany (co można porównać choćby z identycznym i pochodzącym z tych samych dostaw taborem ZSSK, który wygląda jak kupa złomu).

Powinno się natomiast wyraźnie podkreślić, że wiek nie gra tu roli. Lata 70-e? To młody wiek. Zobacz wagony, które jeżdżą na EC 'Varsovia' - zmodernizowany Gyor'y budowy węgierskiej, są tam m.in. wagony zbudowane w 1965, 1966, 1967 r. - obecnie po 2 naprawach głównych, można je spotkać na wielu międzynarodowych połączeniach, są dość komfortowe i nie widać po nich żeby się sypały ze starości. W Polsce o wagonach pochodzących z około 1975 r. krąży opinia, że to kompletny złom, którego "po prostu nie opłaca się naprawiać". Na pytanie czemu w Polsce się nie opłaca a w Czechach się opłacało (fakt, że już dobre 10-15 lat temu) nie znam odpowiedzi...

Być może chodzi o konserwację bieżącą na przestrzeni wieloletniej eksploatacji. Porównaj sobie choćby stan techniczny/wizualny wagonów barowych 113A z ich czeskimi odpowiednikami typu Bautzen76... bo wg. mnie jest dość znacząca różnica.
31.10.2014 21:23 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 684
...

Ale porównywanie do 113A nie ma chyba sensu bo te wagony podobnie jak 110Ac nigdy nie doczekały się jakiejś głębszej modernizacji (nie wliczając wywalenia przedziałów i 113Am).
Ale własnie przykład 110A i 113A pokazuje że kasacje starszych wagonów raczej wynika z tego, że jest nadwyżka wagonów. Wspomniane wagony są z lat 70 a mimo to kompletnymi złomami nie są.
Ciekawi tez mnie ile wagonów standardu "Y" dostarczono w Czechach w latach 80 bo u nas trochę tego było i być może stąd wynikają masowe kasacje wagonów z lat 70.
31.10.2014 22:17 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1659
...

Jak najbardziej ma sens, bo Bautzeny restauracyjne z 1976 r. jakie ĆD jeszcze ma w ruchu też nigdy nie przeszły żadnej większej modernizacji,

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=11357

W latach 80-ych ĆSD być może przyjęło na ilostan nawet więcej wagonów niż PKP, ale to akurat nic dziwnego, czechosłowacka sieć kolejowa była większa niż Polska (to wręcz zabawne, zważywszy, że Czechosłowacja była ze 3-4 krotnie mniejsza powierzchniowo).

Mam dziurawą pamięć... ale ĆSD na ilostan po 1980 r. przyjęły tak:

-1984: 49 wagonów 'ABa' (Y) 1/2 kl. z Bautzen.
-1981: 83 wagony 'Ba' (Y) 2 kl. z Bautzen.
-1980: 43 wagony 'Bac' (Y) kuszetki z Bautzen.
-1984: 59 wagonów 'Bac' (Y) kuszetki z Bautzen.
-1987: 74 wagony 'BDmee' (Z2B) z Bautzen.
-1986: 60 wagonów 'Bmee' (Z2B) z Bautzen.
-1987: 30 wagonów 'Bmee' (Z2B) z Bautzen.
-1987: 40 wagonów 'Amee' (Z2A) z Bautzen.
-1984: 20 wagonów 'BRcm' (Z2B) z Bautzen.
-1990: 282 wagony 'Bte' (Y) z V. Studenka.
-1986: 70 wagonów 'Btme' (Y) z V. Studenka.
-1987: 124 wagony 'Btme' (Y) z V. Studenka.
-1989: 55 wagonów 'Bymee' (X) z Bautzen.
-1990: 264 wagony 'Bymee' (X) z Bautzen.
-1981: 50 wagonów 'WLAB' (Y) z Gorlitz (1524mm)
-1985: 32 wagony 'WLAB' (Y) z Gorlitz.
-1984: 194 wagony 'Postmw' (Y) z V.Studenka.

Jest to niewiele w stosunku do tego co przyszło w okresie 1970-1980, ale wciąż stanowi potężną flotę, zwłaszcza wagony standardu X i Z2, które w Polsce były reprezentowane przez bardzo skromną grupkę wagonów typu G90 dopiero od 1990 r. (+ restauracyjne Bautzeny89, co również jest jakieś 15 lat spóźnione względem restauracyjnych X-ów, dostarczonych dla ĆSD już w 1978 r.).
31.10.2014 23:00 Offline kilanziom kilan1 at op.pl



Poprzednie zdjęcie:
50 54 20-38 010-4 Bee  
 Następne zdjęcie:
50 54 20-38 014-7 Bee.272

 

c_r
c_bl c_b c_br

RSS Feed: 50 54 20-38 014-7 Bee.272 (Komentarzy)

Designed by  best gallery designs NTChosting