4images logo
c_tl c_t c_tr
c_l
755 001-5
755 001-5

            
 
 

755 001-5
Komentarz: Prototypowa lokomotywa spalinowa 755.001-5 odstawiona na terenie dawnej lokomotywowni Vrútky - obecnie klub miłośników kolei Výhrevňa Vrútky:

http://vyhrevna-vrutky.sk/

Lokomotywa 755.001-5 powstała w 1997 r. w wyniku modernizacji lokomotywy 753.055-3 (ČKD Praha 7970 / 1972 r.) wykonanej przez firmę Martinská Mechatronická a.s. W rzeczywistości przebudowa miała miejsce w zakładach ŽOS Zvolen, od których Martinská Mechatronická wynajmowała część hal zakładowych. Większość pojazdu pochodziła z 753.055-3, aczkolwiek wózki pierwotnie należały do 753.052-0 (wycofanej z eksploatacji i pociętej na złom w końcu 2003 r.).

Projekt lokomotywy serii 755 był ambitnym pomysłem generalnej modernizacji lokomotywy serii 753 z wykorzystaniem części w całości produkowanych w kraju. Koncepcja pierwotnie zakładała budżet rzędu 30 milionów ówczesnych koron słowackich. Niestety złe zarządzanie, a także roztrwonienie funduszy przez firmę Martinská Mechatronická sprawił, iż ostatecznie projekt zaczął 'wymagać' budżetu blisko 240 milionów koron celem dokończenia i sprawa trafiła do prokuratury. Śledztwo wykazało, iż nieomal skończona lokomotywa 755.001-5 pochłonęła około 50 milionów koron, pozostałe fundusze natomiast 'wyparowały' w niewyjaśnionych okolicznościach. Zbiegło się to w czasie z wyborami, w wyniku których nastąpiły znaczne zmiany kadrowe zarówno w rządzie słowackim, jak i zarządzie kolei słowackich ŽSR. Projekt serii 755 został wstrzymany, a sam producent popadł w tarapaty finansowe. Nowy zarząd ŽSR w zaistniałej sytuacji nie wyraził zgody na finansowanie dokończenia prób (już rozpoczętych) maszyny 755.001-5, w wyniku czego nigdy nie weszła do liniowej eksploatacji, nosząc od początku swego istnienia miano 'eksponatu wystawienniczego' (co wiązało się z faktem udanego wystawienia jej na targach w Brnie w 1997 r.). W dn 4.11.1999 r. ostatecznie odstąpiono od dalszych prób 'Tatrzańskiego Orła' (taką ksywę maszyna wcześniej otrzymała) i prototyp porzucono w jednej z hal lokomotywowni Vrútky.

Z ciekawostek warto wymienić trzy kwestie:

*W drugiej połowie 1998 r. do lokomotywowni Vrútky trafiły dwie dalsze maszyny serii 753 przeznaczone do analogicznej modernizacji, 753.020-7 (docelowo 755.002-3) i 753.239-3 (docelowo 755.003-1). Obie maszyny przygotowano do modernizacji poddając przebudowie m.in. system zawieszenia i demontując nadwozie. Wstrzymanie prób pierwszego prototypu przypieczętowało niestety losy obu maszyn, które z uwagi na nie najlepszy stan ram pocięto na złom w końcu 2000 r.

**Z uwagi na problemy podczas prób i ogólnego pecha, jaki towarzyszył projektowi maszyny serii 755 powszechnie sądzi się, że jedyną udaną kwestią związaną z tą lokomotywą był nowatorski dizajn nadwozia. Warto wspomnieć, iż jego autorem był docent Štefan Klein z Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Bratysławie, a za swoją pracę do chwili obecnej nie otrzymał ze strony firmy Martinská Mechatronická należnego honorarium.

***Lokomotywa 755.001-5 nigdy nie została formalnie dopuszczona do ruchu i do czasów współczesnych pozostaje formalnie nieczynna. Mimo naniesienia na kadłub logotypów, maszyna nigdy nie była również formalnie przekazana kolejom ŽSR. Lokomotywownia Vrútky uległa formalnej likwidacji w 2001 r. przechodząc w kolejnych latach we władanie klubu Výhrevňa Vrútky. Lokomotywa 755.001-5 pozostaje przechowywana na terenie tej jednostki, uczestnicząc jako atrakcja w części tutejszych imprez.

Taka to historia pechowego ambitnego projektu pierwszej samodzielnej poważnej modernizacji lokomotywy spalinowej na Słowacji.

2.07.2011, Vrútky.
Słowa kluczowe: Výhrevňa_Vrútky, Vrútky, 755_001-5, 755, okularnik, nurek, brejlovec, brejla, 753, 753_055-3, T478.3, reko, moderna, prototyp, Tatranský_orol
Data: 07.09.2014 10:42
Wyświetleń: 1453
Pobrań: 0
Ocena: 0.00 (0 głosów)
Wielkość pliku: 197.9 KB
Dodał: kilanziom
 

Foto mapa


IPTC Info
Podpis:

EXIF Info
Marka: SONY
Model: DSC-H9
Czas naświetlania: 1/250
Wartość przysłony: F/5
Czułość ISO: 100
Data wykonania: 02.07.2011 17:43:42
Ogniskowa: 5.2mm


Autor: Komentarz:
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1682
753.055-3

Fotografii 753.055-3 zachowało się bardzo niewiele, gdyż już w pierwszej połowie lat 90-ych została w zasadzie wyłączona z eksploatacji (jak wiele innych maszyn serii 753 w tym czasie). Lokomotywa tak prezentowała się w dn. 9.08.1995 r. na fotografii Michala Becka na terenie macierzystej lokomotywowni Zvolen:

http://mamba754.wz.cz/753/055/753055_19950809.jpg
07.09.2014 18:40 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Tomasz Zajkowski
Użytkownik

Data: 09.01.2011
Komentarzy: 298
755.001-5

Co ciekawe w Czechach istnieje lokomotywa której po modernizacji nadano ten sam numer inwentarzowy:

http://rail.phototrans.eu/14,17188,0,__KD_T_478_3_755_001_5.html
08.09.2014 12:43 Offline Tomasz Zajkowski
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1682
755

Tak, ale seria 755 dla czeskich drah powstała trochę później, w 2005 r. jako prototypowa modernizacja maszyn serii 750/753 z nowym silnikiem caterpillara. Późniejsza produkcja seryjna otrzymała już ozn. 753.7

Formalnie czeskie maszyny 755/753.7 były rozwinięciem 'eksportowych' D 753 produkowanych około 2003 r. dla włoskich prywaciarzy.
08.09.2014 14:07 Offline kilanziom kilan1 at op.pl



   Następne zdjęcie:
755 001-5

 

c_r
c_bl c_b c_br