An unexpected error occured. Please try again later.

An unexpected error occured. Please try again later.
755 001-5 - Wroc³awska Galeria Kolejowa
Wyszukiwanie zaawansowane
Menu użytkownika
Nazwa użytkownika:

Hasło:

Logować automatycznie podczas następnej wizyty?

» Zapomniałem(am) hasła
» Rejestracja
 
Losowe zdjęcie

31 56 7882 508-6 Zaes
31 56 7882 508-6 Zaes
Komentarze: 0
m0ke


755 001-5
755 001-5

            

755 001-5
Opis: Prototypowa lokomotywa spalinowa 755.001-5 odstawiona na terenie dawnej lokomotywowni Vrútky - obecnie klub mi³o¶ników kolei Výhrevòa Vrútky:

http://vyhrevna-vrutky.sk/

Lokomotywa 755.001-5 powsta³a w 1997 r. w wyniku modernizacji lokomotywy 753.055-3 (ÈKD Praha 7970 / 1972 r.) wykonanej przez firmê Martinská Mechatronická a.s. W rzeczywisto¶ci przebudowa mia³a miejsce w zak³adach ®OS Zvolen, od których Martinská Mechatronická wynajmowa³a czê¶æ hal zak³adowych. Wiêkszo¶æ pojazdu pochodzi³a z 753.055-3, aczkolwiek wózki pierwotnie nale¿a³y do 753.052-0 (wycofanej z eksploatacji i pociêtej na z³om w koñcu 2003 r.).

Projekt lokomotywy serii 755 by³ ambitnym pomys³em generalnej modernizacji lokomotywy serii 753 z wykorzystaniem czê¶ci w ca³o¶ci produkowanych w kraju. Koncepcja pierwotnie zak³ada³a bud¿et rzêdu 30 milionów ówczesnych koron s³owackich. Niestety z³e zarz±dzanie, a tak¿e roztrwonienie funduszy przez firmê Martinská Mechatronická sprawi³, i¿ ostatecznie projekt zacz±³ 'wymagaæ' bud¿etu blisko 240 milionów koron celem dokoñczenia i sprawa trafi³a do prokuratury. ¦ledztwo wykaza³o, i¿ nieomal skoñczona lokomotywa 755.001-5 poch³onê³a oko³o 50 milionów koron, pozosta³e fundusze natomiast 'wyparowa³y' w niewyja¶nionych okoliczno¶ciach. Zbieg³o siê to w czasie z wyborami, w wyniku których nast±pi³y znaczne zmiany kadrowe zarówno w rz±dzie s³owackim, jak i zarz±dzie kolei s³owackich ®SR. Projekt serii 755 zosta³ wstrzymany, a sam producent popad³ w tarapaty finansowe. Nowy zarz±d ®SR w zaistnia³ej sytuacji nie wyrazi³ zgody na finansowanie dokoñczenia prób (ju¿ rozpoczêtych) maszyny 755.001-5, w wyniku czego nigdy nie wesz³a do liniowej eksploatacji, nosz±c od pocz±tku swego istnienia miano 'eksponatu wystawienniczego' (co wi±za³o siê z faktem udanego wystawienia jej na targach w Brnie w 1997 r.). W dn 4.11.1999 r. ostatecznie odst±piono od dalszych prób 'Tatrzañskiego Or³a' (tak± ksywê maszyna wcze¶niej otrzyma³a) i prototyp porzucono w jednej z hal lokomotywowni Vrútky.

Z ciekawostek warto wymieniæ trzy kwestie:

*W drugiej po³owie 1998 r. do lokomotywowni Vrútky trafi³y dwie dalsze maszyny serii 753 przeznaczone do analogicznej modernizacji, 753.020-7 (docelowo 755.002-3) i 753.239-3 (docelowo 755.003-1). Obie maszyny przygotowano do modernizacji poddaj±c przebudowie m.in. system zawieszenia i demontuj±c nadwozie. Wstrzymanie prób pierwszego prototypu przypieczêtowa³o niestety losy obu maszyn, które z uwagi na nie najlepszy stan ram pociêto na z³om w koñcu 2000 r.

**Z uwagi na problemy podczas prób i ogólnego pecha, jaki towarzyszy³ projektowi maszyny serii 755 powszechnie s±dzi siê, ¿e jedyn± udan± kwesti± zwi±zan± z t± lokomotyw± by³ nowatorski dizajn nadwozia. Warto wspomnieæ, i¿ jego autorem by³ docent ©tefan Klein z Wy¿szej Szko³y Sztuk Piêknych w Bratys³awie, a za swoj± pracê do chwili obecnej nie otrzyma³ ze strony firmy Martinská Mechatronická nale¿nego honorarium.

***Lokomotywa 755.001-5 nigdy nie zosta³a formalnie dopuszczona do ruchu i do czasów wspó³czesnych pozostaje formalnie nieczynna. Mimo naniesienia na kad³ub logotypów, maszyna nigdy nie by³a równie¿ formalnie przekazana kolejom ®SR. Lokomotywownia Vrútky uleg³a formalnej likwidacji w 2001 r. przechodz±c w kolejnych latach we w³adanie klubu Výhrevòa Vrútky. Lokomotywa 755.001-5 pozostaje przechowywana na terenie tej jednostki, uczestnicz±c jako atrakcja w czê¶ci tutejszych imprez.

Taka to historia pechowego ambitnego projektu pierwszej samodzielnej powa¿nej modernizacji lokomotywy spalinowej na S³owacji.

2.07.2011, Vrútky.
Słowa kluczowe: Výhrevòa_Vrútky Vrútky 755_001-5 755 okularnik nurek brejlovec brejla 753 753_055-3 T478.3 reko moderna prototyp Tatranský_orol
Data: 07.09.2014 11:42
Obejrzeń: 2941
¦ci±gnięć: 0
Ocena: 0.00 (0 Głos(ów))
Rozmiar pliku: 197.9 KB
Nadesłane przez: kilanziom

IPTC Info
Opis:

EXIF Info
Make: SONY
Model: DSC-H9
Exposure time: 1/250 sec(s)
Aperture value: F/5
ISO speed: 100
Date created: 02.07.2011 17:43:42
Focal length: 5.2mm


Autor: Komentarz:
kilanziom
Admin

Data zarejestrowania: 07.12.2010
Komentarze: 1701
753.055-3

Fotografii 753.055-3 zachowa³o siê bardzo niewiele, gdy¿ ju¿ w pierwszej po³owie lat 90-ych zosta³a w zasadzie wy³±czona z eksploatacji (jak wiele innych maszyn serii 753 w tym czasie). Lokomotywa tak prezentowa³a siê w dn. 9.08.1995 r. na fotografii Michala Becka na terenie macierzystej lokomotywowni Zvolen:

http://mamba754.wz.cz/753/055/753055_19950809.jpg
07.09.2014 19:40 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Tomasz Zajkowski
Użytkownik

Data zarejestrowania: 09.01.2011
Komentarze: 298
755.001-5

Co ciekawe w Czechach istnieje lokomotywa której po modernizacji nadano ten sam numer inwentarzowy:

http://rail.phototrans.eu/14,17188,0,__KD_T_478_3_755_001_5.html
08.09.2014 13:43 Offline Tomasz Zajkowski
kilanziom
Admin

Data zarejestrowania: 07.12.2010
Komentarze: 1701
755

Tak, ale seria 755 dla czeskich drah powsta³a trochê pó¼niej, w 2005 r. jako prototypowa modernizacja maszyn serii 750/753 z nowym silnikiem caterpillara. Pó¼niejsza produkcja seryjna otrzyma³a ju¿ ozn. 753.7

Formalnie czeskie maszyny 755/753.7 by³y rozwiniêciem 'eksportowych' D 753 produkowanych oko³o 2003 r. dla w³oskich prywaciarzy.
08.09.2014 15:07 Offline kilanziom kilan1 at op.pl



   Następne zdjęcie:
755 001-5   

 

RSS Feed: 755 001-5 (Komentarze)