Lokomotywy spalinowe 232.165-1, 232.464-8 i 232.190-9 przy dawnych zasiekach wêglowych stacji Saalfeld. Maszyny prawdopodobnie oczekuj± na transport do Chemnitz.
Ile tam tego stoi? Bo widzê ¿e samych ludmi³ niez³e stado a jeszcze s± inne serie.
Dlaczego tam s± zsy³ane? Co takiego jest w tym Chemitz?
14.05.2014 19:42
kilanziom
Admin
Data zarejestrowania: 07.12.2010 Komentarze: 1701
232
Akurat na tym foto mamy stacjê Saalfeld (am der Saale) i trzy z maszyn, które jeszcze nie pojecha³y do Chemnitz.
Saalfeld od lat by³o du¿± lokomotywowni±, która utrzymywa³a znaczn± liczbê lokomotyw serii 232. Ogromna wiêkszo¶æ z nich zosta³a wy³±czona z eksploatacji w latach 2008-2011 w efekcie osi±gniêcia terminów wiêkszych napraw. Ledwie miesi±c przed wykonaniem powy¿szego foto w Saalfeld sta³o ~40/50 niesprawnych maszyn serii 232. Drgnê³o to oko³o kwietnia b.r. i czê¶æ przes³ano do kasacji, czê¶æ do RAW Chemnitz.
RAW Chemnitz to ZNTK, du¿a firma specjalizuj±ca siê w naprawach tych pojazdów i odpowiedzialna za przeprowadzenie czê¶ci modernizacji (np. seria 241 by³a robiona w Chemnitz). Jest to odciêty, trudno dostêpny teren, na którym zgromadziæ mo¿na spor± liczbê taboru oczekuj±cego na dalsze losy. Akurat maszyny 232 trafi³y tam celem przegl±du co da siê z nich jeszcze zrobiæ, wydobycia ewentualnych czê¶ci, a tak¿e wytypowania lokomotyw nadaj±cych siê na ewentualny handel, naprawy itp.
Na chwilê obecn± (05.2014) w RAW Chemnitz stoi 'lekko' 50-60 maszyn serii 232 i bardzo du¿a liczba innych lokomotyw, g³ównie 215, 218 i 291.
14.05.2014 19:47
fixall
Użytkownik
Data zarejestrowania: 31.03.2013 Komentarze: 701
...
A co zast±pi³o te maszyny w ruchu? Zosta³y wycofane w wyniku zmniejszenia pracy przewozowej czy pojawi³o siê co¶ nowego?
14.05.2014 19:57
kilanziom
Admin
Data zarejestrowania: 07.12.2010 Komentarze: 1701
232
Wiele jest czynników z tym zwi±zanych.
Zmieni³ siê rynek. Znacznie wiêksz± pozycjê maj± prywatni przewo¼nicy, co poniek±d ograniczy³o niezast±pion± rolê maszyn 232 w DB. Po za tym nie s± to ju¿ m³ode maszyny, s± dro¿sze w utrzymaniu, mniej wydajne, wymagaj± wiêcej troski, opieki i serwisowania. Powa¿n± konkurencjê na rynku przewozowym stanowi± m.in. Class66, Maximy, Blue Tigery, czy maszyny elektryczne z silnikiem spalinowym do pracy na niezelektryfikowanych odcinkach. Znacznym ciosem w pozycjê serii 232/233/234 by³a tak¿e elektryfikacja wielu szlaków. W ruchu osobowym 'ludmi³y' odesz³y na emeryturê ju¿ oko³o 10 lat temu, wraz z nadej¶ciem licznej grupy zespo³ów motorowych np. serii 642 czy 612. Pozosta³a w±ska grupa maszyn serii 234 stanowi±cych rezerwê do prowadzenia poci±gów kat. IC i EC.
W po³owie 2013 r. sprawne by³o jedynie ~60 maszyn serii 232, oraz 25 maszyn serii 233 + wspomniane 18 maszyn 234 (z ogólnej lizby 709 zbudowanych). Pozosta³e trafi³y do rezerwy, skre¶lono je, pociêto na z³om, albo 'wyprowadzono' do innych oddzia³ów DB Schenker, takich jak Polska, Rumunia, czy Bu³garia. Cztery maszyny znalaz³y nowy dom na Wêgrzech, pracuj±c pod szyldem GySEV na odc. Szombathely-Csorna (poc. kat IC g³ównie):
Niew±tpliwie seria 232 zbli¿a siê do koñca regularnej eksploatacji. St±d pad³a decyzja o tym wyje¼dzie i z³owieniu wszelkich jeszcze istniej±cych egzemplarzy.