4images logo
c_tl c_t c_tr
c_l
ТЭ125-001
ТЭ125-001

            
 
 

ТЭ125-001
Komentarz: Lokomotywa spalinowa ТЭ125-001 schowana na terenie dawnych zakładów ZNTK Poznań, gdzie w ostatnim okresie ich funkcjonowania, prawdopodobnie w ramach naprawy, została rozłożona na czynniki pierwsze.

Losy tego unikatowego (jedynego swojej serii) pojazdu są stosunkowo zawiłe. Źródła podają, iż ТЭ125-001 wyprodukowano w ługańskiej fabryce w 1974 r. zasadniczo jako rozwinięcie 'magistralnych' uniwersalnych lokomotyw serii ТЭ109 (seria 132 kolei DR, późniejsze BR232). Celem koncepcji było stworzenie szybszej i silniejszej odmiany ТЭ109 przeznaczonej głównie do ruchu osobowego. W tym celu na ТЭ125 zabudowano mocniejszy silnik spalinowy 2-5D49 o mocy 4000km, oraz mocniejszą prądnicę. Przyjęto przy tym prędkość konstrukcyjną 140km/h. Testowa eksploatacja lokomotywy odbywała się na sieci kolei rosyjskich w drugiej połowie lat 70-ych. Po przejechaniu sumy 500.000km prototyp trafił do Wszechradzieckiego instytutu rozwoju transportu kolejowego w Szczerbince (miasteczko położone kilkadziesiąt km. na południe od centrum Moskwy). Jego losy przez kolejne lata nie są do końca jasne. Wiadomym jest, iż projektowany był na eksport do NRD z docelowym ozn. serii 140, u schyłku lat 70-ych koleje DR nie posiadały zapotrzebowania na tak duże, silne i szybkie lokomotywy spalinowe wyłącznie do ruchu pasażerskiego. Eksploatacją ТЭ125 nie były zainteresowane również koleje radzieckie, gdyż w tym czasie rozpoczęły już zakup znacznej partii ciężkich lokomotyw pasażerskich serii ТЭП70 z fabryki w Kołomnie. Lokomotywa pozostawała na terenie instytutu (który zmienił po rozpadzie ZSRR nazwę na 'Wszechrosyjski') do końca lat 90-ych. Nie są mi znane dokładne szczegóły przekazania ТЭ125 kolejom niemieckim, natomiast około 1998/1999 r. maszyna trafiła do zakładów AdTranz w Kassel, gdzie w tym samym czasie (październik 1999 r.) znajdował się także inny podobny pojazd, mianowicie ТЭ129-001. W późniejszym okresie lokomotywy kilkukrotnie zmieniały miejsce postoju, w międzyczasie uległy też zewnętrznemu remontowi, który przywrócił je wizualnie do stanu odpowiadającego fabrycznie nowym lokomotywom serii 130/131/132/142.

Na pocz. lutego 2008 r. lokomotywę ТЭ125-001 przetransportowano do Gubina, skąd trafiła do Poznania. W tym samym czasie ТЭ129-001 trafiła do muzeum w Falkenbergu.

*Teraz istotna sprawa. Lokomotyw serii ТЭ125 i ТЭ129 nie należy mylić. O ile ТЭ125 był samodzielnym projektem ciężkiej lokomotywy pasażerskiej, o tyle ТЭ129 była przewidziana zasadniczo wyłącznie do ciężkiego ruchu towarowego. Prototyp ТЭ125 był jedynym wyprodukowanym swojej serii, natomiast ТЭ129 była podstawą, do wyprodukowania krótkiej serii 6 maszyn oznaczonych następnie jako 142 na kolejach DR (i sama w chwili prezentacji na targach w Lipsku nosiła ozn. 142-001, choć wybudowana później pierwsza seryjna maszyna - 142.001-7, również otrzymała taki numer). Prowadzi to do pewnego paradoksu, gdyż zarówno pierwsza seryjna 142.001-7 (oznaczona obecnie jako 242.001-6 i pracująca pod szyldem firmy EKO Transportgesellschaft mbH.), jak i prototypowa ТЭ129-001 znajdują się w Niemczech, co nie jednego 'poszukiwacza' doprowadziło do konsternacji która jest 'ta prawdziwa'.

**Warto przy tej okazji nadmienić, iż doświadczenia zdobyte przez ługańską fabrykę zarówno przy ТЭ125, jak i ТЭ129 posłużyły następnie do stworzenia koncepcj ciężkiej lokomotywy spalinowej serii ТЭП70, w wielu rozwiązaniach opartej o oba prototypy (m.in. zastosowanie ulepszonego silnika 2A-5D49 o mocy 4000KM).

***niestety nie wiem kto jest obecnie właścicielem ТЭ125-001, ani jak mogą wyglądać jej dalsze losy. Faktem jest natomiast, iż lokomotywa nie została pocięta na złom w styczniu 2014 r., kiedy to zlikwidowano wszystkie inne 'pozostałości' taborowe zalegające na terenie d. zakładów ZNTK Poznań - m.in. lokomotywę spalinową 231.040-7, czy BR232-006 (ex-231.004-3, ex-W.232-06). Można się jednak domyślać, że maszyna ТЭ125-001 pozostaje w rękach innego właściciela (możliwe, że niemieckiego), co przynajmniej obecnie uchroniło ten unikatowy prototyp od fizycznej likwidacji.

30.03.2014, Poznań.
Słowa kluczowe: ТЭ125-001, ТЭ125, 140, prototyp, BR140, ludmiła, breżniew, ZNTK_Poznań, Poznań
Data: 01.04.2014 16:11
Wyświetleń: 3290
Pobrań: 0
Ocena: 0.00 (0 głosów)
Wielkość pliku: 183.6 KB
Dodał: kilanziom
 

Foto mapa


IPTC Info
Podpis:

EXIF Info
Marka: SONY
Model: DSC-H9
Czas naświetlania: 1/30
Wartość przysłony: F/3.2
Czułość ISO: 400
Data wykonania: 30.03.2014 16:00:59
Ogniskowa: 10mm


Autor: Komentarz:
Cameron
Użytkownik

Data: 11.04.2011
Komentarzy: 20
złom

Z informacji otrzymanych od ludzi pilnujących terenów ZNTK lokomotywa na zdjęciu została pocięta i wywieziona na złom w tym miesiącu. (06.2014)
21.06.2014 22:19 Offline Cameron
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1682
...

Przykra wiadomość, kolejna zmarnowana maszyna.
22.06.2014 23:38 Offline kilanziom kilan1 at op.pl



   Następne zdjęcie:
ТЭ125-001

 

c_r
c_bl c_b c_br

RSS Feed: ТЭ125-001 (Komentarzy)

Designed by  best gallery designs NTChosting