4images logo
c_tl c_t c_tr
c_l
50 51 88-70 202-9 WRnouz
50 51 88-70 202-9 WRnouz

            
 
 

50 51 88-70 202-9 WRnouz
Komentarz: 25.09.2013 || Gdańsk Stadion-Expo || Wagon 50 51 88-70 202-9 WRnouz, st. mac. Wrocław typ 113Aa po modernizacji w PESA Bydgoszcz (16.09.2013) ze starego Y-greka produkcji HCP nr. fabryczny 019080, stoi przy peronie jako ekspozycja na Targach TRAKO 2013
Słowa kluczowe: 113Aa, PESA, TRAKO, WRnouz
Data: 28.09.2013 15:01
Wyświetleń: 2855
Pobrań: 0
Ocena: 0.00 (0 głosów)
Wielkość pliku: 393.1 KB
Dodał: FilipBB

Foto mapa  

 


EXIF Info
Marka: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D3100
Czas naświetlania: 1/160
Wartość przysłony: F/6.3
Czułość ISO: 100
Data wykonania: 25.09.2013 15:01:35
Ogniskowa: 18mm


Autor: Komentarz:
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
...

Typ to nie 113WRb tylko 113Aa co i tak jest bzdurą bo wagon nigdy nie był wagonem 113A. Co ciekawe na tabliczce znamionowej napisano że poprzednio był to wagon 113A wyprodukowany w HPC w...1989 roku.
Czyli szykuje się kolejny bałagan.
Ale wg mnie wagon genialny, do takiego standardu powinny być doprowadzone wszystkie wagony barowe.
01.10.2013 19:11 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1686
113A

Tylko, że to im nie grozi, bo żaden nie jest tematem modernizacji. Paradoksalnie na bufety przerabia się wagony 1 klasy...
01.10.2013 20:11 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 699
...

Moim zdaniem najlepszym miejscem dla wagonów 113A jest Sokołów Podlaski. Ale takie bary powstające z jedynek, dwójek czy węglarek mi się jak najbardziej podobają.
Teraz do kompletu brakuje tylko zmodernizowanych kuszetek bo tylko one nie odczekały się poważniejszych zmian (nie liczę bagażówek bo ich już prawie nie ma). Czy w przetargu na modernizację 150 wagonów są one przewidziane?

I pytanie z innej beczki. Czy na krajówkach kursują gdzieś wagony 134A?
01.10.2013 20:44 Offline fixall
Tomasz Zajkowski (no log)
Goœć
...

Na krajówkach chyba nie.. Jedyny znany mi pociąg który jeździ z wagonami 134A (równie z 134Aa zmodernizowaną przez Newag), to Chopin. Właśnie, kiedyś jeździły też w składzie Silesii - to już historia, czy nadal można je tam spotkać?
01.10.2013 21:53  
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1686
134Ab

Wagony 134Ab są do trafienia na połączeniach krajowych. Nie wiem na ile to stałe, ale widywałem je na nocnym z Wawy do Świnoujścia. Były też na nocnym do Berlina.
01.10.2013 22:04 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
FilipBB
Użytkownik

Data: 02.06.2012
Komentarzy: 65
113WRb

@fixall Na tabliczce znamionowej jest napisane 113WRb i nie ma żadnej wzmianki, że był on wagonem 113A, tylko nr. fabryczny. Wagon w drugim dniu ekspozycji miał już dużo niedoróbek i popsutych elementów.
01.10.2013 22:54 Offline FilipBB
FilipBB
Użytkownik

Data: 02.06.2012
Komentarzy: 65
Kuszetki

@fixall W przetargu na 150 wagonów są kuszetki bodajże 10, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz dwa pozostałe 134Ab niezmodernizowane do tej pory.
01.10.2013 22:58 Offline FilipBB
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
Tablicza i kolejne modernizacje (150 wagonów)

Jeśli chodzi o tabliczkę to wygląda to tak:

http://zapodaj.net/95a863255a060.jpg.html

Jeśli chodzi o kolejny przetarg dotyczący modernizacji (150 wagonów - modernizacja PESA Bydgoszcz) to do przebudowy przeznaczono:

50 wagonów z rodziny 112A, 35 wagonów typu XB, 8 wagonów 136A, 2 wagony typu 134Ab, 45 wagonów z rodziny 111A oraz 10 wagonów sypialnych.
01.10.2013 23:18 Offline Tomasz B.
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
Numery

Swoją drogą to jaki one dostały zakres numeryczny, ktoś wie? Ostatni z "REST-ów" kończy się numerem ... 88-70 196 ... a chyba nie było później nic w tym ciągu więc podejrzewam, że będą siedziały w numerach ...88-70 197 ... do 206.

Tak sobie jeszcze pomyślałem, że przydałoby się zrobić takie zestawienie tej całej modernizacji z pierwszego etapu (68 sztuk): numer, seria, typ,typ przed przebudową (jeśli da radę określić) i data modernizacji (NG). Póki jeszcze nie ma wagonów z drugiego etapu (150 sztuk)będzie to ułatwione zadanie i może się przydać do późniejszego opisywania zdjęć lub w w celach, że tak określę statysyczno-hobystycznych. Co wy na to? Ktoś chętny do "łapania" wagonów i tabliczek?
01.10.2013 23:35 Offline Tomasz B.
FilipBB
Użytkownik

Data: 02.06.2012
Komentarzy: 65
Numery

Jak widać na tabliczce jest błąd bo jak już wcześniej powiedziano wagon był wcześniej 112A.
Numery WRnouz-ów (Wichura-SSC):
50 51 88-70 197-1, WRnouz
50 51 88-70 198-9, WRnouz
50 51 88-70 199-7, WRnouz
50 51 88-70 200-3, WRnouz
50 51 88-70 201-1, WRnouz
50 51 88-70 202-9, WRnouz, nr. fabryczny 019080, NG 16.09.2013
50 51 88-70 203-7, WRnouz
50 51 88-70 204-5, WRnouz
50 51 88-70 205-2, WRnouz
50 51 88-70 206-0, WRnouz
02.10.2013 13:08 Offline FilipBB
FilipBB
Użytkownik

Data: 02.06.2012
Komentarzy: 65
Tabliczki

Zdjęcia tabliczek na stopniach:
http://imageshack.us/a/img694/6471/fjuy.jpg
http://imageshack.us/a/img600/6505/7ofz.jpg
02.10.2013 14:47 Offline FilipBB
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

Typ tego wagonu to 113Aa, a na tej tabliczce pesowskiej są bzdury, duża litera 'W" w oznaczeniu typu oznacza wagon węglarkę budowy normalnej. Wagon z powyższego zdjęcia pierwotnie był wagonem typu 112Ap, zdegradowanym później do 112Az. Kolejne numery od nowości: 57 51 19-80 795-7 > 57 51 19-30 052-4 > 50 51 19-00 060-0 > 50 51 88-70 202-9 (o ile ten ostatni faktycznie taki pozostanie).
02.10.2013 16:15 Offline SU46-024
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
Tabliczki

Tak wygląda tabliczka na jednym z najnowszych Arow-ów:

http://zapodaj.net/75b0c17eaecc2.jpg.html

Można z niej wyczytać, że wagon typu 111Arow wybudował HCP w 1986 r. :-D
05.10.2013 13:46 Offline Tomasz B.
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
Wagony CafeREGIO

Jeszcze ciekawostka na dziś. PR-y wprowadziły do ruchu dwa przebudowane wagony 112A, które stały się teraz wagonami barwo-pasażerskimi. Myślałem, że będzie to jakiś nowy typ, a przynajmniej coś z rodziny 400-coś tam, a tu okazuje się, że mamy kolejne 113Aa. Wagony CafeREGIO otrzymały następujące numery: 75 51 85-71 003-2 oraz 004-2, serię BR3nopuz i przydział do Szczecina. Są do upolowania na trasie Kraków-Warszawa-Szczecin.
24.12.2013 21:28 Offline Tomasz B.
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 354
#

Z moich notatek wynika, że pierwotnie - tak jak pisze SU46-024 był to wagon typu 112Ap, ale nosił on numer 57 51 19-70 796-5. Na stan PKP - WGW Gdynia został przyjęty dnia 31 marca 1989 r.
Wagon fabrycznie był pomalowany jako oliwkowy z szerokim kremowym pasem pod oknami.
@SU46 - Nie wiem z jakich spisów korzystasz, ale wydaje mi się, że gdzieś Ci się numerki poślizgnęły o jeden.
22.05.2015 11:28 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
Lutek
Użytkownik

Data: 06.12.2010
Komentarzy: 62
....

Powyższy 113Aa to ex. 50 51 19-00 060-0 z 1989 roku, numer fab. 19080.
22.05.2015 19:10 Offline Lutek olek-forum at o2.pl http://www.bautzen.cal.pl
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1686
...

Warto przejrzeć wcześniejsze wpisy :]

50 51 19-00 060-0 to jego trzeci numer, ale w 1989 r. z fabryki wyjeżdżał z innym, mianowicie 57 51 19-80 795-7. To była partia, która na ilostan weszła w marcu 1989 r.
22.05.2015 19:23 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Lutek
Użytkownik

Data: 06.12.2010
Komentarzy: 62
...

Podałem numer przed moderną ;)
22.05.2015 19:23 Offline Lutek olek-forum at o2.pl http://www.bautzen.cal.pl
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 354
...

Na przełomie lat 80 i 90 przez kilka lat prowadziłem dość szczegółowy spis wagonów będących na ilostanie WGW Gdynia. Spisywałem szczególnie nowo dostarczane wagony (ich numery fabryczne i inwentarzowe) oraz daty napraw okresowych tych i części innych wagonów (np. 113A, 304C, itp.). Wówczas, tj. w okresie od 24-03-1989 do 31-03-1989 odnotowałem dostawę partii 10 nowych wagonów typu 112Ap. Oznaczone były serią Adnu i numerami w zakresie od 57 51 19-70 787-4 do 57 51 19-70 796-5 o numerach fabrycznych od 19071 do 19080. Były to pierwsze gdyńskie "jedynki" pomalowane wg wówczas jeszcze niestandardowego schematu z szerokim kremowym pasem podokiennym.

W związku z powyższym podtrzymuję swoje zdanie, iż wagon na zdjęciu (o numerze fabrycznym 19080) nosił pierwotny numer 57 51 19-70 796-5.
Wówczas (
22.05.2015 23:16 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

Po przeanalizowaniu moich danych, wykluczam błąd w tym przypadku:
- numer fabryczny 019071/1989 odpowiada wagonowi 57 51 19-78 129-3 Adnu typu 112Ar;
- w zakresie numerów fabrycznych 019072 - 019086 (1989) znajduje się ostatnia wyprodukowana partia wagonów 112Ap - numery od 57 51 19-70 787-4 do 801-3 (14 wagonów);
- od numeru 019087/1989 rozpoczyna się partia wagonów 111Ax (pod tym numerem mamy wagon 57 51 20-40 000-8);
- w tym zakresie danych nie odnotowałem anomalii wskazujących na błędy w danych źródłowych.
23.05.2015 03:36 Offline SU46-024
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 354
...

No to gdzieś ktoś z nas musi mieć błąd.
Dziś niestety nie jestem w stanie zweryfikować poprawności swoich notatek sprzed 25 lat, bo wagonom w tym czasie ponadawano nowe numery - często kilkakrotnie. Poza tym notowałem tylko gdyńskie wagony, więc był to zaledwie wycinek znacznie większej całości. Wydaje mi się jednak, że swój spis prowadziłem skrupulatnie.

Czy gdzieś w sieci znajdę jakieś oficjalne listy produkcyjne Cegielskiego albo Pafawagu? Albo listę przenumerowań wagonów?
Przydałaby się jakaś książka o tematyce wagonowej zawierająca takie informacje. Kiedyś pan K. Koj planował napisanie i wydanie takowej (rozmawiałem z nim o tym ponad 10 lat temu), ale najwyraźniej mu przeszło :)
Swoją drogą zastanawiające jest, dlaczego Cegielski tak mieszał ze sobą produkcję wagonów odmiennych typów, jak np. 112Ap i 112Ar
24.05.2015 00:22 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1686
...

Był taki pomysł, choć ja akurat rozmawiałem o nim nie z Panem Kojem, ale z Andrzejem. Tyle, że merytoryczne ogarnięcie tematu samej powojennej produkcji wagonów osobowych wykracza po za logistyczne możliwości 1 osoby, w związku z czym wszyscy odkładają temat.

Formalnej listy w necie nie ma, w necie w ogóle bardzo mało jest. Ale działamy powoli i co nieco zaczyna już być :] Na tej galerii np.
24.05.2015 10:35 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 354
...

To prawda. Na WGK znalazłem sporo wartościowych informacji. Problem jednak w tym, że są one mocno rozdrobnione i trzeba wertować stosy zdjęć, żeby znaleźć interesującą informację.

A jeśli chodzi o temat książki, to z pewnością jest to bardzo obszerny zakres wiedzy i informacji, bo w samych tylko igrekach mamy "miliardy" wersji, wariantów i wyjątków, o których warto by w takiej pozycji wspomnieć.
Jak do tego chcieć dorzucić zwężaki to w ogóle wyjdzie potężna cegła, a raczej pustak :)
Ale jest takie powiedzenie - wespół w zespół. Gdyby panowie zechcieli podjąć ze sobą współpracę to z pewnością otrzymalibyśmy świetną książkę.
Skądinąd wiem, że nad obszerną pozycją na temat zwężaków pracuje już Paweł Terczyński. Może więc choć Jemu uda się sfinalizować temat i być może zainspiruje inne autorytety w tym zakresie do pracy :)
24.05.2015 11:44 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1686
...

No niestety mamy tu formę galeryjną a nie forum i faktycznie przy takiej ilości zdjęć wagonów zaczyna się trudno poruszać.

No zwężaki to świetny temat, względnie sporo informacji w nim jest, trochę literatury katalogowej i jednak trochę oryginałów tu i tam. To były fajne wagony, do tego poddawane licznym ciekawym usprawnieniom, modernizacjom i przeróbkom.

Stety lub niestety pokutuje jednak pogląd, że lepiej się zabrać za coś małego i w pełni rozpoznanego, co da się zamknąć w małej zwartej publikacji - jak wagonowe artykuły Andrzeja Etmanowicza. Przygotowaliśmy swego czasu z Piotrkiem wiedzę i podwaliny pod tego typu artykuł o wagonach piętrowych typu Görlitz88 i Görlitz89 na PKP, ale zabrakło mocy wykonawczych, żeby doprowadzić go do końca. Sprawa może za jakiś czas powróci.
24.05.2015 11:51 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Bohdan Jędrzejewski
Użytkownik

Data: 16.04.2015
Komentarzy: 354
...

No to życzę pomysłowości i wytrwałości, żeby artykuł szybko się zmaterializował i ukazał drukiem.
Nie dziwi takie podejście autorów, bo jednak zdecydowanie łatwiej szczegółowo ogarnąć mniejszy, czy bardziej konkretny temat, niż jakąś niekończącą się kobyłę. I co ważne, zabiera to piszącemu znacznie mniej czasu, a to w dzisiejszych czasach ma niebagatelne znaczenie. Osobiście lubię takie cząstkowe, ale skondensowane artykuły. Dobrze i szybko się je czyta i najczęściej dany temat opisują od A do Z. Dlatego też lekturę Świata Kolei najczęściej zaczynam właśnie od artykułów pana Etmanowicza.
Nie da się jednak ukryć, że brakuje na naszym rynku pozycji w miarę całościowo traktującej temat np. "igreków", albo "zetów" polskiej produkcji, zawierającej jednocześnie najistotniejsze dane statystyczne, jak numery fabryczne, numery UIC i ich zmiany, no i oczywiście wersje malowań (a więc i dobra grafika).
Jeśli chodzi o mój poprzedni wpis, dotyczący tematu nad którym pracuje Paweł Terczyński, to muszę go nieco skorygować. Nie tyle wiem, że On pracuje nad książką (bo osobiście z nim o tym nie rozmawiałem), a jedynie o tym słyszałem od osoby, która z nim rozmawiała :)
Natomiast jeśli chodzi o temat jego pracy to pokręciłem - jak w głuchym telefonie, bo On zajął się przedwojennymi wagonami polskiej produkcji, a nie zwężakami, które powstawały po wojnie.
24.05.2015 23:11 Offline Bohdan Jędrzejewski bjedrzejewski at poczta.onet.pl



Poprzednie zdjęcie:
50 51 88-70 201-1 WRnouz  
 Następne zdjęcie:
50 51 88-70 203-7 WRnouz

 

c_r
c_bl c_b c_br

RSS Feed: 50 51 88-70 202-9 WRnouz (Komentarzy)

Designed by  best gallery designs NTChosting